Niklas Lindbäck, är med övriga EM-medaljörer med i landslaget för 2018. Foto: eventingphoto.com

Fälttävlanslandslaget för 2018 klart

EM-truppen från Strzegom, Polen, utgör kärnan i det svenska fälttävlanslandslaget 2018, där förbundskapten Fredrik Bergendorff utsett sju ryttare i spetstruppen och fyra i utmanartruppen.

EM-laget som tog brons, Sara Algotsson Ostholt, Ludwig Svennerstål, Niklas Lindbäck och Louise Svensson Jähde är självskrivna i spetstruppen. Där ingår också Malin Josefsson och Anna Freskgård, som genomförde EM individuellt med bra resultat samt EM-reserven Hanna Berg.

I utmanartruppen ingår Victoria Carlerbäck, Ebba Adnervik, Christoffer Forsberg och Therese Viklund.

Förra helgens fälttävlan i polska Stzegom, som också stod som värd vid EM i augusti, var lite av säsongsavslutning för de svenska ryttarna. Malin Josefsson var tvåa i CCI3* med Allan V och Hanna Berg på Quite Survivor var tvåa i CIC3*. I samma klass var Therese Viklund fyra med Diabolique och elva med Viscera. I CIC2* var Sara Algotsson Ostholt tvåa med Wega. Flera svenska ekipage tog framskjutna placeringar i Strzegom. - Det är så många höjdpunkter, men en är definitivt att vi går in med det här självförtroendet i vinterträningen, säger Fredrik Bergendorff.

Under hösten träffar Fredrik Bergendorff ryttarna och diskuterar planering inför nästa år. Utifrån diskussionerna görs sedan ett personligt upplägg för varje ryttare. -Vintern är också en bra tid att träna baskunskaper och det som man inte riktigt hinner med när det är nära till nästa tävling, säger Fredrik.

Ludwig Svennerstål red i helgen Unghäst-VM i fälttävlan och slutade på femte plats. Sjuåriga Box Leo, uppfödare Therese Örup, var felfri i såväl terräng som i banhoppning och ekipaget slutade på sin dressyrpoäng. Att hitta nya hästar är en av nyckelfrågorna för svensk fälttävlan. - Vår styrka är att de bästa hästarna med de bästa ryttarna fortfarande är riktigt bra. Men en svaghet är att vi inte riktigt har tillräckligt med hästar så det är ett otroligt viktigt arbete att hitta några ekipage till och vi är på god väg, säger Fredrik.

Det stora målet nästa år är förstås VM i Tryon, USA i september. Där är det förutom medaljer även ett OS-kval som står på spel.

Fälttävlanslandslaget 2018
Spetstrupp