Fina svenska framgångar på junior-EM

Junior-EM i hoppning i San Remo, Italien 10-13 juli De svenska juniorerna gjorde ett av sina absolut bästa mästerskap på Europamästerskapen i hoppning i italienska San Remo. Laget blev femma bland 17 nationer och i den individuella finalen kom tre svenska ryttare på delad fjärde plats. EM i hoppning juniorer, slutresultat: 1)Julia Brauweiler, Tyskland, Buddelei Jet Set 4 fel 2) Faye Schoch, Schweiz, Tequi d´Ich 5 3) Beatrice Patrese, Italien, Fanix de Rolle 5 4) Emma Emanuelsson, Stenkullen, Cactus L 12 4) Sofia Kroon, Tvååker, Gucci 12 4) Frida Ekström, Tingsryd, Make A Joke 12 24) Kim Larsson, Landskrona, Future 24 Nationstävling 1,40-hoppning i 2 omg: 1) Schweiz 13 2) Storbritannien 16 3) Tyskland 24+0 4) Frankrike 24+0 5) Sverige 28 (Sofia Kroon/Gucci 8+0, Emma Emanuelsson/Cactus L 8+0, Kim Larsson/Future 8+4, Sofia Björserud/Trollhättan/Carmencita 12+utesl) Nationshoppning fredag Första rundan gick inte helt klockrent och Sverige kom med till andra rundan på en tredelad åttondeplats. I andra omgången gick både Sofia Kroon och Emma Emanuelsson in och gjorde felfria rundor med Gucci respektive Cactus L. Kim Larsson och Future hade ett nedslag, men när resultaten räknades samman hade de svenska ryttarna gjort tävlingens bästa andra omgång. Det blev en femteplats till slut, bara ett nedslag efter Tyskland och Frankrike som gjorde upp om bronset med omhoppning. Här blev verkligen de små marginalerna avgörande, Tyskland vann med två hundradelar sedan omhoppningsresultatet fick avgöras med hjälp av tiden. Individuell final söndag I den individuella finalen som avgjordes i två omgångar var fem ryttare dubbelnollor, det vill säga klarade båda rundorna utan nedslag, och utav dem var inte mindre än tre svenska! Emma Emanuelsson, Sofia Kroon och Frida Ekström klarade båda finalomgångarna utan ett enda fel och avancerade till en delad fjärdeplats. 17 nationer ställde upp med nationslag i EM för juniorer och totalt var det 94 startande från 24 nationer på plats i Italien. Mer information Björn Carlsson, lagledare: 0705-71 22 25 Lotta Amnestål, informationschef: 0709-79 56 35 Svenska Ridsportförbundet Ridsportens Hus 730 40 Strömsholm telefon 0220- 456 00, fax 0220- 456 70 www.ridsport.se