Fyra dagar med ponny-dressyr i Täby

Fyra dagar med ponny-dressyr i Täby

Under fyra dagar, 2-5 november, möts eliten för att tävla om det svenska mästerskapet i ponnydressyr för lag och finalplatserna i SIHS Ponny Kür. Det är Täby Ryttarsällskap som i höst arrangerar elittävlingar i dressyr för första gången.

Det kommer bjudas på en riktigt spännande tävling med tuff konkurrens. Platsen är Täby Ryttarcenter i Efraimsberg nära Täby Kyrkby. Täby Ryttarcenter har en fin och ljus modern ridsportanläggning där det kommer att bli en fantastisk upplevelse för publik och tävlande att få ta del av detta häftiga mästerskap.

Det är unga ryttare från hela Sverige som tävlar med sina ponnyer under fyra dagar. Ryttarnas ålder är upp till 20 år. Under dessa dagar kommer det att vara cirka 40 starter per dag.

Här är de tävlande lagen, fyra deltagare i varje lag:
Willands Ryttarförening, Ronneby Ryttarförening, Särö Ridklubb, Torslanda Ridklubb, Vetlanda Ryttarförening, Bergs Hästklubb, Gävle Ponnyklubb, Falu Ryttarsällskap, Djursholms Ridklubb och Sundby Ridklubb.

Start och resultatlistor finns HÄR

Till söndagens semifinal av Sweden International Horse Show Ponny Kür är tio ryttare kvalade. Fyra går vidare till finalen på Friends Arena söndag den 3 december.

Startlista finns HÄR

Tidsprogram
Torsdag den 2 november kl 08.00
FEI:s Lagtävlansprogram ponny 2012
Domare: Roger Olsson, Pia Fälth , Sony Elfvin

Fredag den 3 november kl 08.00 FEI:s inledande program för ponny 2012 LAG SM
Domare:
Sony Elfvin, Lena Wiman, Lotta Finstorp

Lördag den 4 november kl 14.30 FEI:s Lagtävlansprogram för ponny 2012 LAG SM
Domare:
Gustaf Svalling, Pia Sohl, Marie Knutsson

Söndag den 5 november kl 08.00 FEI:s Ponny Kür 2007, Semifinal SIHS FEI:s Ponny Kür 2007 (övriga deltagare)
Domare: Gustaf Svalling, Roger Olsson, Fredrik Böhling.

Presskontakt:
Ulla Nissen 070 325 20 32, e-post: u.m.nissen@gmail.com
Madeleine Drake 0765273678, e-post: madeleine.drake@telia.com

Så här går lag-SM i dressyr för ponny till
Lag-SM i ponnydressyr börjar torsdagen den 2 november med en invigningsshow på kvällen. Under fredagen och lördagen avgörs vilket lag som vunnit Lag SM i ponnydressyr.

De ekipage som deltar i dressyrallsvenskan och lag-SM tävlar i två kategorier.

I den ena gruppen rider ryttare till och med det år de fyller 13 år, och de rider på A- eller B-ponnys. A och B är beteckningar för ponnyns storlek. A-ponnys är de allra minsta och B-ponnys de näst minsta.

I den andra gruppen rider ryttare till och med det år de fyller 20 år, och de rider på C- eller D-ponnys där D-ponnys är de största som får vara upp till ca 147 cm över manken.

Under Lag-SM i ponnydressyr rids två olika förutbestämda dressyrprogram. Tre domare bedömer ekipagen och sätter poäng mellan 0 och 10 på de olika momenten i programmen. De tittar bland annat på hästens framåtbjudning, lydnad, spänst, schvung och elasticitet i rörelserna. Även ryttarens inverkan på hästen och korrektheten i genomförandet bedöms.

Poängen från samtliga domare adderas och omvandlas till procent (av programmets maxpoäng) som sedan blir ekipagets slutresultat.

Lagen består av två till fem ekipage men det är bara lagets två bästa resultat som räknas. Ur de två bästa resultaten räknas en lagsnittsprocent fram och läggs ihop till lagresultatet.

Precis som i dressyrtävlingar för stora hästar så räknas ekipagens resultat inte bara för laget, utan de gäller även för individuella prestationer. De bästa ekipagen går vidare till den individuella kürfinalen som hålls på söndagen.

I kür rider varje ekipage sitt eget skräddarsydda dressyrprogram till musik, speciellt arrangerad för att passa programmet.