Gothenburg Horse Show värd för hoppningens Europafinal

Gothenburg Horse Show värd för hoppningens Europafinal

Steve Guerdat, Schweiz, toppar hoppningens världscupranking. Foto: FEI/Karl-Heinz Frieler

Pressinformation från Gothenburg Horse Show 2013-12-17

Det blir spännande tävlingar när världscupen i hoppning, Longines FEI World Cup Jumping, anländer till Gothenburg Horse Show 26 februari – 2 mars 2014. Tävlingen är den sista deltävlingen och Europafinal i hoppningens västeuropeiska liga innan den stora världscupfinalen i Lyon, Frankrike i april.

Sex tävlingar återstår av hoppningens tio världscupdeltävlingar säsongen 2013/2014. I helgen möts ryttarna på Olympia i London för att göra upp om värdefulla poäng. Hela tre svenska ryttare rider: Malin Baryard Johnson, Peder Fredricson och Henrik von Eckermann. De möter tufft motstånd med världsettan och hemmaryttaren Scott Brash på plats, liksom världstvåan Ben Maher och världstrean Ludger Beerbaum. Här finns också regerande Europamästaren Roger-Yves Bost och populära trion Whitaker: John, Michael och Robert.

Steve Guerdat, Schweiz, som klart leder världscuprankingen på hela 51 poäng, avstår Olympia och är i praktiken redan klar för final. Med sina 41 poäng och andraplats lär Scott Brash också ha en finalplats säkrad. Men längre ned på rankingen är det desto tätare med tio ryttare inom fem poäng på platserna 10-19. Totalt går 18 av ligans ryttare vidare till världscupfinalen. Bästa svensk just nu är Malin Baryard-Johnsson på 20:e plats. Räkna med att det blir en tuff kamp om poängen i återstående deltävlingar. Inte minst under Europafinalen i Göteborg!

Aktuell världscupranking hoppning efter 4 omg
1) Steve Guerdat, Schweiz 51 poäng
2) Scott Brash, Storbritannien 41
3) Tim Gredley, Storbritannien 36
4) Marcus Ehning, Tyskland 36
5) Luciana Diniz, Portugal 32
6) Edwina Tops-Alexander, Australien 32
7) Hans-Dieter Dreher, Tyskland 26
8) Patrice Delaveau, Frankrike 23
9) Simon Delestre, Frankrike 22
10) Christian Ahlmann, Tyskland 20
20) Malin Baryard Johnsson, Sverige 13
34) Angelica Augustsson, Sverige 7

Svenskt i topp på dressyrens världscupranking

I dressyrens världscup, Reem Acra FEI World Cup Dressage, är Olympia den fjärde deltävlingen av åtta. Här avgörs küren redan ikväll tisdag, med toppnamn som Charlotte Dujardin, Carl Hester, Edward Gal och Nathalie zu Sayn-Wittgenstein på startlistan. Svenska Malin Hamilton slutade på 16:e plats i måndagens Grand Prix och är därmed inte vidare till küren dit de 15 bästa går. På världscuprankingen är det däremot blågult i topp. Tinne Vilhelmson Silfvén har efter segern i Stockholm tagit en överlägsen ledning på 54 poäng. Det är 17 poäng före närmsta konkurrent.

Gothenburg Horse Show arrangerar den sjunde världscupomgången och kommer att spela en avgörande roll när det närmar sig fördelningen av finalplatser. Endast nio ryttare från dressyrens västeuropeiska liga går vidare till finalen i Lyon. I nuläget är det en nordisk kamp om sista finalplatsen med Malin Hamilton på niondeplats med 21 poäng, tätt följd av norska Ellen Birgitte Farbrot och danska Anna Kasprzak på 20 poäng.

Aktuell världscupranking dressyr efter 3 omg
1) Tinne Vilhelmson Silfvén, Sverige 54 poäng