Hektisk ridsportvecka i Malmö - inbjudan till presträff

Hektisk ridsportvecka i Malmö - inbjudan till presträff

Malmö City horse Show laddar för en hektisk vecka i månadskiftet juli-augusti. Det blir tio dagars hästfest på Ribersborg i Malmö med fälttävlan, dressyr och hoppning. I startfälten finns hästar, ponnyer och ryttare i alla åldrar.

Förra årets succé med EM i fälttävlan, där Sverige tog ett lagsilver, får nu en uppföljning med en annan nationstävling, FEI Nations Cup Eventing.  Lag från Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike är anmälda. Tävlingarna på det vackra Ribersborg lockar ryttarna, startfältet är fulltecknat och det finns en väntelista.
Förra årets hinder från EM-banan kommer tillbaka i år men banbyggare Lars Christensson lägger en ny bana över Ribersborgs kullar. Banan kompletteras också med en hel del nya hinder.
- Hittills ser både underlag, bandesign och startfält mycket bra ut, säger tävlingsledare Per Magnusson.
Malmö City Horse Show har också en- och tvåstjärnig fälttävlan med en deltävling i Sweden Eventing Tour och tillsammans med den trestjärniga nationstävlingen ger det ett rekordstort antal anmälningar i år.

- Det kommer att bli en hektisk vecka, säger Per Magnusson som inleder med att vara tävlingsledare för den nya internationella dressyren för ungdomsryttare.
Måndag till onsdag rustar Malmö City Horse Show och Ribersborg för att ta emot dressyrryttare under 25 år. På söndagen 27 juli kommer ponnyryttare, juniorer, young rider och ryttare upp till 25 år för att besiktiga sina hästar och ponnyer. På måndagen inleds tre dagars internationell dressyr.
- Det är nytt för oss och ska bli väldigt spännande, säger Per Magnusson. Det är också lite av en repetition inför nästa års Ponny-EM.
Malmö City Horse Show hoppas kunna etablera sig som en internationell tävlingsplats för de unga ryttarna.
- Vi skulle gärna se ett EM för ungdomsryttare i dressyr eller fälttävlan hos oss, säger Per Magnusson.

Framtidens fälttävlansryttare kommer redan i år. På söndagen avgörs Sugar Cup, en introduktion till fälttävlan för de yngre ponnyryttarna. Sugar Cup rids landet runt och via två semifinaler kommer finalisterna till Ribersborg. Här möts de bland annat en helt ny hinderpark. Till Sugar Cup får tio nya hinder, inspirerade av EM-banan förra året, men i storlek som passar ponnyerna.
Prisutdelning i Sugar Cup blir det på stora arenan.

För Malmöbor och andra intresserade väntar en nu en intensiv och spännande vecka. Tävlingarna tar inget inträde och Ribersborg med dressyr, hoppning och terrängritt är öppet hela veckan. Och alla kringaktiviteterna med hundar och kaniner finns naturligtvis med!

Per Magnusson, tävlingsledare, 0703-20 90 62
Lotta Amnestål, pressansvarig, 0709-79 56 35

Hemsida: www.malmo.se/MCHS

Tidsprogram
25-26 juli nationell hoppning, Malmö Ridklubbars Central Organisation
28-30 juli CDIU25, CDIYJP, internationell dressyr för U25-ryttare, young rider, junior, ponny
1-3 augusti CICO***/CIC**/* internationell fälttävlan med FEI Nations Cup
Malmö City Horse Show arrangeras av Malmö Stad i samarbete med Svenska Ridsportförbundet. Region Skåne stödjer projektet.

Inbjudan till presskonferens
Inför den internationella fälttävlan med nationstävlingen berättar vi mer om årets tävling, visar banan och du får träffa några av ryttarna och representanter för organisationen.
Tid: torsdag 31 juli 13:00 - ny tid
Plats: vi samlas i presstältet på Ribersborg
Intresseanmälan till Lotta Amnestål, lotta.amnestal@ridsport.se senast 30 juli

Ackreditering till Malmö City Horse Show är öppen
CDI U25/Y/J/P internationell dressyr – HÄR
CICO***/CIC**/* internationell fälttävlan HÄR

Varmt välkommen till Malmö City Horse Show!