Foto: Föreningen för Beridna Högvakten

Hela Sveriges Häst har fått namnet D´Avicii

Pressinformation från Föreningen för Beridna Högvakten 2018-05-29

En hyllning från svenska folket till musikern Tim Bergling – Avicii. Hela Sveriges Häst har fått namnet D´Avicii

Det är tredje året som Föreningen för den Beridna Högvakten inbjuder alla att delta i namngivningen av en de nya hästarna i de beridna paraderna i statsceremonielet.

Namnet, som i år ska börja på bokstaven D, föreslogs av 124 personer. Genom lottning blev vinnaren av Hela Sveriges Häst Sarah Isaksson från Oskarshamn. Närmare 7 000 personer deltog i omröstning – nytt rekord.

D´Avicii kommer att överlämnas till Försvarsmakten vid årets hästöverlämning, som äger rum i samband med den beridna vaktavlösningen på Stockholms Slott lördagen den 9 juni med början kl. 12.15.

Mer om namngivningen kan du läsa på https://www.beridnahogvakten.se/

- Jag blev otroligt glad över nyheten att det var ”mitt namn” som vann tävlingen. Att en av Beridna Högvaktens hästar kommer bära ett namn som jag föreslagit är oerhört hedrande. Jag ser verkligen fram emot att få överlämna Hela Sveriges Häst den 9 juni, säger Sarah Isaksson

- Vi är väldigt glada över det stora intresset för namngivningen av en av våra hästar. Det är ytterligare ett uttryck för den betydelse som hästen har i vårt samhälle och intresset att slå vakt om traditionen med hästar i statsceremonielet, säger föreningens kanslichef Olof Karlander

Föreningen för den Beridna Högvakten köper in och utbildar hästarna i statsceremonielet med sina parader och svarar för huvuddelen av kostnaderna för hästarna i Försvarsmakten – inte staten. Föreningen har 25 000 medlemmar.

För mer information:
Olof Karlander, Föreningen för Beridna Högvakten, 076 - 882 82 72