Henrik Ankarcrona blir förbundskapten i hoppning.

Henrik Ankarcrona blir förbundskapten i hoppning

Svensk hoppning satsar framåt. Ny förbundskapten för landslaget i hoppning blir Henrik Ankarcrona, 37 år, från Harlösa.

Henrik Ankarcrona är utbildad B-tränare i hoppning och har själv tävlat på femstjärnig internationell nivå. Han har tidigare arbetat hos förre landslagstränaren Hans Horn, Nederländerna, och den internationella ridsportprofilen och före detta toppryttaren Paul Schockemöhle, Tyskland. Under sin tid i Nederländerna ingick Henrik i ett team tillsammans med bland andra Emile Hendrix och Eric van der Vleuten.

- Jag har en väldig respekt och känner en stor ödmjukhet inför uppdraget, men ser samtidigt fram emot att få jobba med ryttarna i landslaget, säger Henrik Ankarcrona.

- Jag har erfarenheter från många olika sammanhang som jag kommer att ha nytta av i det här jobbet. Jag har också ett brett kontaktnät i sporten som kommer att hjälpa mig att driva sporten framåt.

Idag bedriver Henrik Ankarcrona egen träningsverksamhet och tar emot hästar för utbildning och tävling.

- Efter kontakter med ryttarna i spets- och utmanargruppen har vi fått fram en tydlig profil för en framtida förbundskapten. Vi är glada att så snabbt ha hittat en person som passar in i den bilden, så att vi kan bygga ett starkt team för bästa möjliga support för våra ryttare, säger Ulf Brömster, ordförande i Svenska Ridsportförbundet.

Henrik Ankarcrona tillträder tjänsten som förbundskapten 1 november 2016.

- Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Henrik Ankarcrona och vi ska bygga ett starkt team för hoppsportens framtid. Nu är det fullt fokus mot EM på hemmaplan i Göteborg 2017, säger Svenska Ridsportförbundets sportchef hoppning Annika Ersgård.

Henrik Ankarcrona, förbundskapten hoppning 1 november, 0220-456 37
Annika Ersgård, sportchef hoppning, 0220-456 11