Fredrik Jönsson - årets bragd. Foto: Roland Thunholm

Hoppningen tog storslam på Ryttargalan

Trots att han inte var på plats gick hoppningen ”all in” på den 13:e upplagan av Ryttargalan på Grand Hotel i Stockholm på onsdagskvällen. Många av de tunga priserna gick till hoppryttare eller hopphästar.

Årets bragd gick till VM-åttan och lagsilvermedaljören Fredrik Jönsson som fick stående ovationer på galan.
- Jag tackar och bugar, det var fantastiskt kul att man kunde göra något som var helt okej, sa han ödmjukt och summerade sin iskalla bragd.
– Jag är inte så nervöst lagd. Hästen kändes bra, jag kom ihåg banan och fick så bra hjälp av mina lagkamrater. Det var bara ett jobb som skulle göras.
Fredrik Jönsson och Cold Play var med sina kyliga ritter starkt bidragande till hoppningens VM-silver. Årets bragd delas ut i samarbete med Saab

Landslaget i hoppning med Malin Baryard Johnsson, Peder Fredricson, Fredrik Jönsson och Henrik von Eckermann fick tillsammans med förbundskapten Henrik Ankarcrona ta emot priset för Årets prestation för sitt VM-silver i Tryon, USA i somras. En massiv laginsats och en andlöst spännande match om guldet mot hemmanationen. Det var den första VM-medaljen i hoppning på 16 år.

Ridsporten drivs av eldsjälar och priset Årets eldsjäl i samarbete med Resia är ett sätt att hylla alla dessa hjältar. Årets eldsjäl heter Jeanette Flensburg och kommer från Trosa Ridklubb.
- Man får ju så mycket tillbaka, säger hon om sitt starka engagemang i ridsporten.

- Ridskolan är en fantastisk uppfinning och en anledning till att svensk ridsport är så stor i Sverige.
Det sa Elisabeth Sasse, chef för affärsområde Sak hos Svenska Ridsportförbundet huvudsponsor Folksam som står bakom priset Årets ridskola tillsammans med Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Utbildningssektion. I år gick priset till Skogslottens Ryttarförening i Norrköping för bland annat en inkluderande verksamhet där alla trivs och tar plats på sina villkor.
- Vi är så otroligt stolta och glada över det här priset, sa Anita Jonsson, verksamhetschef hos Skogslotten.

Hästskötarna är viktiga kuggar i varje vinnande team. Priset Årets hästskötare delas ut i samarbete med ATG. Josefine Ander, till vardags hos Tinne Vilhelmson Silfvén, är Årets hästskötare.

Årets uppfödare delas ut i samarbete med Equitours och gick till Christina Olsson, Ekerö. Christina föder upp framgångsrika gångartshästar. Men hon har svårt att göra sig av med dem.
- Det är min sämsta egenskap som uppfödare att jag blir så emotionellt fäst vid dem.

- Vi är ingenting utan våra hästar, sa dressyrryttaren Patrik Kittel som tog emot priset Årets häst för Well Done de la Roche, och bröt därmed hoppdominansen på galan. VM-debutanten ”Welli” satte dubbelt personbästa och slutade fyra respektive femma på VM med Patrik Kittel.
- Det här kan bli en av världens bästa hästar, kommenterade Patrik Kittel.

HÄR nedan kan du läsa mer om Årets vinnare på Ryttargalan

Vinnare Ryttargalan 2018

ÅRETS BRAGD Presenteras av Saab
Årets bragd tilldelas den som med vilja och övertygelse antagit ett kraftprov, övervunnit motstånd och under press levererat ett enastående resultat, långt utöver det förväntade.
Fredrik Jönsson, 46, Flyinge, Flyinge HSF

ÅRETS PRESTATION
Exceptionell prestation under året.
Hopplandslaget; Malin Baryard Johnsson, Peder Fredricson, Henrik von Eckermann, Fredrik Jönsson och förbundskapten Henrik Ankarcrona.

ÅRETS ELDSJÄL Presenteras av Resia
Ideell person som genom osjälviska handlingar, ett brinnande engagemang och med djupa rötter i det ideella föreningslivet, gör ridsporten rikare för andra. Priset presenteras av Resia Travel Group.
Årets eldsjäl är Jeanette Flensburg, Trosa.

ÅRETS RIDSKOLA Presenteras av Folksam och Ridskole- och Utbildningssektionen.
Den svenska ridskolan är unik och navet i ridsportens utveckling. För att uppmärksamma ridskolans betydelse utser Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Utbildningssektion i samarbete med Folksam, Årets Ridskola.
Årets Ridskola är Skogslottens Ryttarförening, Norrköping - Läs MER

ÅRETS KÄMPE Presenteras av Patrik Kittel
Priset delas ut till en ryttare med funktionsnedsättning som aldrig ger upp trots att kroppen inte alltid gör som hen vill, men som med järnvilja, beundransvärd inställning och läkande hästkraft tar sig vidare mot nya mål i livet inom ridsporten.
Eva Lindström, Kusmark, Villvattnets Körsällskap - Läs MER

ÅRETS HEDERSPRIS – presenteras av juryn
Astrid Ohlin, Stockholm - Läs MER

ÅRETS HÄSTSKÖTARE Presenteras av ATG
Hästskötare som sätter hästen i första rummet, skapar bra laganda och är ett bra föredöme för andra.
Josefine Ander, Lövsta Stuteri, Upplands Väsby

ÅRETS HÄST
Häst som haft en betydande och avgörande roll under året för svensk ridsport.
Well Done de la Roche CMF, Ägare: Francoise Trembley Muriel Perret

ÅRETS UPPFÖDARE Presenteras av Equitours
Svensk uppfödare som haft betydande framgång/ar med sin/sina uppfödningar.
Christina Olsson, Menhammar, Ekerö

ÅRETS RIDSKOLEHÄST
Ridskolehästar betyder så mycket för så många! Ridsportsverige nominerar sina favoriter. Juryn utser en vinnare som är: Quinn från Mariestads RK - Läs MER

ÅRETS RIDLÄRARE Presenteras av Granngården och Ridskole- och Utbildningssektionen
Ett pris för att lyfta det goda ledarskapet och för att ridlärare är en av de viktigaste personerna för elever, hästar och för ridskolans sociala betydelse i samhället.
Årets ridlärare är Maria Persson, Karlstads Ridklubb - Läs MER

ÅRETS RYTTARE/KUSK - Championatstecken
Vinnare av championatstecken är den person som har fått flest rankingpoäng i sin gren under året.
Hoppning: Henrik von Eckermann, Flyinge Hästsportklubb, Hörstel Tyskland
Dressyr: Patrik Kittel, Tranås Ridklubb, Nottuln, Tyskland
Fälttävlan: Anna Freskgård, Strömsholms Ridsportförening, Tystberga
Distansritt: Sara Henriksson, Växjö distansryttarsällskap, Agunnaryd
Sportkörning: Linnea Kristiansen, Jönköpings Fältrittklubb, Huskvarna

ÅRETS KOMET Presenteras av Tidningen Ridsport
Priset utses av Tidningen Ridsports läsare. Vinnaren av Årets komet är en ryttare/kusk som under innevarande år börjat göra fina resultat på högre nivå och bedöms ha utvecklingspotential inom sin gren.
Hoppryttaren Alice Tapper, Jump Club, Enköping, Märsta

MORGONDAGENS HÄST
Svenskägd häst mellan sex och åtta år som spås bli en kommande stjärna.
HOPPNING: Crusader Ice 1357,Ägare: Susanne Hobohm/Half Horse AB och Grevlundagården i Vitaby AB)

MORGONDAGENS STJÄRNA
Hängiven ryttare/kusk under 25 år som har förutsättningar att bli en framtida stjärna. Ryttare/kusk ska ha placering i svår klass och internationell erfarenhet. Man kan bara vinna priset en gång.
HOPPNING: Irma Karlsson, 25 år, Hörby, Bollnäs Ridsällskap.