Inför Ryttargalan - årets eldsjäl utsedd

- Jag blir alldeles rörd, säger Jeanette ”Nettan” Flensburg från Trosa Ridsällskap som utsetts till Årets eldsjäl inom ridsporten. Nu belönas hon med en resecheck från Resia på 20 000 kronor vid Ryttargalan den 28 november.
- Hon är så värd det här. Alla vill ha en ”Nettan” i sin förening, säger ridskolechef Disa Johannesson.

Jeanette "Nettan" Flensburg, Trosa Ridsällskap, Årets eldsjäl.

- Ett stort, varmt grattis till Jeanette som vinner priset Årets Eldsjäl 2018. Jag är så glad att vi på Resia genom det här priset får möjlighet att synliggöra och lyfta fram en del av det arbetet som görs i det tysta inom ridsporten. Eldsjälarna är viktiga för den svenska ridsporten, säger Eva Moen Adolfsson, CEO Resia Travel Group.

Trosa Ridsällskap hyllar sin ”Nettan”, klubbens klippa.
- Hon är så himla lojal och har en vilja att hjälpa alla alltid i vår klubb. Hos Nettan sitter det aldrig fast, säger Disa Johannesson.

Nettan sitter i föreningens styrelse, hjälper till i stallet, på tävling och ser till att det är full fart i klubbens sociala kanaler. Framförallt brinner hon för klubbens ungdomssektion och jobbar hårt för att fler få fler unga att engagera sig.
Nettan hugger kort sagt tag överallt där det behövs.
- Det är väl sån jag är. Jag förstår inte folk som bara kan gå förbi en full tvättkorg eller en trasig glödlampa utan att göra något, säger hon.
- Men det är också viktigt att ta hänsyn till att alla är bra på olika saker.
Klubbkompisarna beskriver henne som kreativ och lösningsorienterad.
- Jag kan inte fixa ett nytt ridhusunderlag, men jag kan komma med idéer och tänka utanför boxen, säger Nettan Flensburg.

Så här lyder nomineringen:
”Med ett outtröttligt engagemang får ”Nettan” Flensburg saker att hända och med små medel gör hon det omöjliga möjligt. Hon är en kreativ idèspruta som alltid hittar lösningar. Nettans stora och varma hjärta klappar framförallt för klubbens barn och ungdomar. Hon pushar, utmanar och stöttar i ur och skur. Och får dem att växa både som individer och som grupp. Tack Nettan för att du finns!”

Till vardags jobbar Nettan med marknad och annonser på Tidningen Ridsport i Trosa.
Sin lediga tid viger hon åt sina tre barn, klubben och även innebandyn där hon är lagledare. Det krävs en klippa för att vara på engagerad tonårsmamma och glödande eldsjäl.
- Dammråttorna där hemma får vara, säger hon och skrattar.

Trosa Ridsällskap jobbar för att få kontinuitet i styrelsen. Det är viktigt att folk sitter kvar en längre tid, menar Nettan.
Men att få folk i klubben att ta på sig olika ideella uppdrag kan vara svårt.
- Jag önskar att fler föreningar kunde mötas oftare för att diskutera lösningar och hur man kan hjälpa varandra, säger hon.
Just nu jobbar Trosa RS på en strategi för att göra det lätt att engagera sig i mindre projekt för att det ideella uppdraget inte ska kännas så tungt.
Medan några fixar familjedagen kan ju andra sitta med i festgruppen.
- Då blir det kanske bara ett par möten per år och alla hinner med.

Nettan Flensburg har i princip varit klubben trogen sedan hon började rida 1977 på ridskolan på Tureholm utanför Trosa. Idag är det mest döttrarna som rider, två gånger i veckan på hopp- och dressyrlektion på ridskolan. Men när de inte kan hoppar Nettan in.
Det ser också ut som om hennes engagemang går i arv.
Döttrarna är med och praktiserar på ridskolan.
- Det är väl klart. Ridskolans personal och ridlärarna gör ju ett så jättebra jobb.

Årets eldsjäl får en fin belöning, en resecheck på 20 000 kronor som sitter som handen i handsken för Nettan.
- Jag är 48 år och håller på spar för att hela familjen ska kunna resa tillsammans när jag fyller femtio. Då kan vi fira lite extra. Hjälp så roligt!
- Det lönar sig att vara aktiv!

Priset Årets eldsjäl delas ut efter nomineringar av Svenska Ridsportförbundet i samarbete med Resia till en ideell person som genom osjälviska handlingar, ett brinnande engagemang och med djupa rötter i det ideella föreningslivet, gör ridsporten rikare för andra.

Trosa Ridsällskap, Trosa, bildades 2002 och finns på Tureholms Gård i Trosa. Här finns också Trosa Ridskola.