Fjolårssegrarna Österlens Ridklubb på ärevarvet.

Klart för final i Folksam Elitallsvenska

Topplagen radar upp sig inför årets final av Folksam Elitallsvenska under Falsterbo Horse Show 6-7 juli. Självklart finns fjolårets guldlag Österlens Ridklubb med som en storfavorit.

Österlens RK, regerande mästarlaget, kommer laddade till tusen.
Klubben har ryttare med stor internationell rutin, som äkta paret Linnea och Shane Carey, Olof Smith, Stephanie Holmén med flera.
Utmanarna är också välmeriterade så det förslår. Strömsholms Ridsportförening vann semifinalen under Strömsholmsdagarna.
Åtta lag gör upp i finalen i Folksam Elitallsvenska för att säkra finalsegern och titeln Svensk mästare i laghoppning.

Betydelsen av Folksam Elitallsvenska för svensk ridsports utveckling är stor.
- Den ger rutin att rida i lag. Och det är något jag har stor användning av i mitt arbete som förbundskapten. Det är en förklaring till hur Sverige kan få fram yngre ryttare till nationshoppningarna, säger hoppningens förbundskapten Henrik Ankarcrona.
- Det är en så bra skola och start för framtiden för våra ryttare.

- Ridsporten engagerar många av våra kunder. Som stolt samarbetspartner till Svenska Ridsportförbundet är vi oerhört glada för den positiva utveckling som det har varit de senaste åren av Elitallsvenskan.
- Vi ser verkligen fram emot spännande finaler på Falsterbobanan, säger Folksams Jan Lindblom, senior advisor, som följt alla finalerna i Falsterbo.

Finallagen är följande åtta: Strömsholms Ridsportförening, Skyrups Country Club, Föreningen Runsten Equestrians, Värnamobygdens Ryttarförening, Åby Ridklubb, Österlens Ridklubb, Billdals Ridklubb, Södertälje Ridklubb

Så här rids finalen Folksam Elitallsvenska, lag-SM i hoppning:
Lördag 6 juli
Varje lag får 20 minuter att träna inne på banan med 6 hinder, varav en tvåkombination och ett överbyggt vattenhinder. Lottning om startordningen sker inför omgång 1.

Söndag 7 juli
Omgång 1. 1,35/1,40 hoppning bed. Laghoppning
Omgången rids enligt bestämmelserna för den högre höjden, men med lägre hinderhöjd för ett ekipage.
Omgång 2. 1,35/1,45 hoppning. Ny bana. Alla lag från omgång 1 går till omgång 2. Omvänd startordning efter resultatet i omgång 1. Laguppställning får ändras inför andra omgången, även startordningen kan ändras.

Har två eller flera lag efter finalen lika minsta antal felpoäng sker omhoppning/ar om medaljerna. Omhoppning om guldmedaljen sker sist. I en eventuell omhoppning rider en valfri ryttare per lag på den högre höjden. Lag med lika antal fel efter båda omgångarna som inte deltagit i omhoppning skiljs åt genom tiderna i andra omgången. Den sammanlagda tiden för de tre bästa ryttarna i laget räknas ihop

Så gick det senast: 2018 vann Österlens Ridklubb

Folksam är idrottens försäkringsbolag och är sedan flera år stolt samarbetspartner till Svenska Ridsportförbundet och Elitallsvenskan.