Köpa och sälja häst – dröm eller mardröm

Köpa och sälja häst – dröm eller mardröm

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet, Sweden International horse Show och HästSverige.se

Nyhet! HästSverigedagen – ett endagsseminarium under Sweden International Horse Show

Att köpa och att sälja häst är en affär där känslor och drömmar ska samsas med rationella ekonomiska beslut. Risken att något går snett är påtaglig – vilket många vittnar om.
Nu lanseras HästSverigedagen under Sweden International Horse Show. Ett endagsseminarium där landets bästa experter ger tips och råd till köpare och säljare.

Lisen Bratt Fredricson, en av våra mest framgångsrika ryttare med lång erfarenhet av att köpa, utbilda och sälja hästar, är på plats för att dela med sig av sina erfarenheter.
- Kunskap och rätt förberedelser är nyckeln för att lyckas med ditt hästköp eller din försäljning, säger Lisen.
Ett hästköp rymmer många drömmar och förhoppningar om framtiden med den nya hästen eller ponnyn. Många gånger blir det precis så bra och fantastiskt som hästägaren föreställer sig. Men det kan också bli precis tvärtom – en riktig mardröm.

- Tryggare hästköp är något vi på kunskapssajten HästSverige.se vill bidra till att skapa. Nu har vi satt samman en skara av Sveriges absolut främsta experter inom detta komplicerade ämne och kan erbjuda det till hästsverige genom Sweden International Horse Show, säger Göran Dalin, initiativtagare till HästSverigedagen.

Även för den som säljer en häst eller ponny kan situationen bli besvärlig. En häst som vid försäljningstillfället bedömts vara helt frisk kan några månader senare lämnas tillbaka i ett helt annat skick med krav på återköp.
-Vi stöter hela tiden på fall där det har gått fruktansvärt snett och mynnat ut i personliga tragedier. Vi hoppas och tror att HästSverigedagen ska kunna göra skillnad, säger Anders Mellberg, Svenska Ridsportförbudnets ordförande.

HästSverigedagen:
Köpa och sälja häst - Temat för ett seminarium som arrangeras av kunskapssajten HästSverige.se i samarbete med Sweden International Horse Show och Svenska Ridsportförbundet.
Seminariet hålls den 27 november kl 13.00-16.30 i anslutning till invigningen av Sweden International Show på Friends Arena i Stockholm.
Biljetter till seminariet kan köpas på två sätt:
1. Endast seminariebiljett – 250 kronor.
2. Seminariebiljett i paket tillsammans med rabatterad torsdagsbiljett till Sweden International Horse Show.- 450 kronor.
Biljetterna släpps torsdagen den 10 juli klockan 09.00 via www.swedenhorseshow.se

Seminarieprogram för HästSverigedagen, torsdag den 27 november 2014
”Köpa och sälja häst – dröm eller mardröm”

13.00 ”De praktiska frågorna”
−  Att förbereda hästen för försäljning
−  Att förbereda sig för att köpa häst
−  Mötet säljare – köpare – häst
−  Hur presentera hästen?
−  Vad kan köparen begära? Provridning etc.
14.30 Kaffepaus
15.00 ”Hur och varför – att göra rätt”
−  ”Rätt häst till rätt ryttare”
−  Sälj/köp en frisk häst, besiktning, vaccinationer mm
−  Juridik och ekonomi kring hästaffären
− Försäkring
−  Panel
16.30 Ridsportmässan
18.00 Kvällsföreställning Sweden International Horse Show.
- Sverigepremiär för Inomhusfälttävlan
21.00 Arena Party

(med reservation för ändringar)

Medverkande experter:
Köpa sälja tävlingshäst:
Lisen Bratt Fredricson, ryttarprofil som under många år både köpt och sålt hästar till tävlingsryttare inom Sverige och utomlands.
Köpa sälja ridskolehäst:
Eva Ulf, ridskolechef på Djursholms ridskola samt dressyrryttare på hög nivå, ger sin syn på hur en ridskola går till väga för att köpa rätt hästar och ponnyer till sin verksamhet.
Veterinärens roll:
Flemming Winberg ,chefsveterinär för hästkliniken vid Universitetsdjursjukhuset SLU i Uppsala
Margareta Uhlhorn, chef för bilddiagnostiska kliniken
Vid de flesta hästaffärer har veterinären en viktig roll, särskilt när det görs en besiktning för att undersöka hästens hälsostatus. Flemming och Margareta har bägge stor erfarenhet av att besiktiga hästar vid försäljning samt att tolka vad olika fynd vid besiktning samt röntgen kan innebära.
Är hästen halt eller inte?
Lars Roepstorff och Marie Rhodin, SLU-forskare.
Lars och Marie informerar om den senaste tekniken inom rörelseanalys som objektivt kan mäta rörelsestörningar hos hästar.
Smittor, vaccinationer och avmaskning:
Gittan Gröndahl, SVAs hästansvariga. Gittan är ständigt uppdaterad när gäller smittläget i Sverige och lägger stor vikt vid att förebygga och förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.
Rätt häst till rätt ryttare:
Malin Axel- Nilsson, forskare vid SLU - Malin har studerat hur man hittar rätt häst till rätt ryttare.
Vad säger lagen?
Lars Pelin, SWB-ordförande och jurist - Hur lösa de tvister som eventuellt uppstår? Vad säger lagen och hur beskattas en hästaffär? Lars informerar om juridikens viktiga roll vid köp och försäljning.
Försäkringsfrågor:
Karl-Henrik Heimdahl, Agria – Hur kommer försäkringen in i hästaffären?

Fakta kunskapssajten HästSverige,  www.hästsverige.se :
Kunskapssajten HästSverige www.hästsverige.se startade hösten 2011 på initiativ av SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt), HNS (Hästnäringens Nationella Stiftelse), SHF (Stiftelsen Hästforskning) , LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) och Agria Djurförsäkring.  HästSverige har sin hemvist på SLU som tillsammans med SVA svarar för huvuddelen av sajtens faktainnehåll.  Sajtens cirka 700 sidor är baserade på aktuell forskning och på beprövad erfarenhet.