Lena Wiman är Årets ridlärare

Lena Wiman är Årets ridlärare

Hon är en ryttare i mästarklass och en inspirationskälla utöver det vanliga som får alla att fatta galoppen. Lena Wiman hyllas av eleverna på Överby Hästsportförening i Sollentuna utanför Stockholm
- Jag älskar att undervisa och lektionshästarna är mina bästa kollegor, säger ridläraren med över 30 år i yrket och vinnare av utmärkelsen Årets ridlärare 2016.

Det är för att lyfta det goda ledarskapet som Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Anläggningssektion, efter nomineringar, utser Årets ridlärare. Priset är ett stipendium på 10 000 kronor som delas ut vid Ryttargalan på Rondo i Göteborg den 22 februari 2017.

- Lena har många framgångsrika år i yrket och står för så mycket rutin och kunskap, säger Maria Eriksson, ledamot i Ridskole- och Anläggningssektionen.
- Det vi fastnade extra för är också hennes sätt att sprida föreningsengagemang. Lena står för ett föredömligt helhetstänk i verksamheten och sprider glädje och lust att engagera sig ideellt.

Bakom nomineringen av Lena Wiman står eleverna på Överby ridskola som bland annat skriver så här i sin nominering: ”När Lena sätter på sig den trådlösa mikrofonen och intar ridbanan så förvandlas hon från en fantastisk ryttare och hästmänniska till ett oslagbart undervisningsorakel. Lena har en förmåga att undervisa 11 elever samtidigt, som om var och en red privatlektion. Hon är energisk och närvarande och driver eleverna framåt, framåt mot bättre ridning utan att forcera… Hon bygger upp en röd tråd som bottnar i hästens förutsättningar och välbefinnande. Viktigast av att allt är att hon alltid ser till att alla är välkomna… Varenda unge som har hängt eller hänger i stallet kan inte bara sitt horsemanship, utan även de sociala reglerna. Alla får vara med. Alla blir sedda”

Hela motiveringen kan du läsa här

Lena Wiman hade varken hästintresserade föräldrar eller en tjock plånbok som startkapital i ridsportkarriären. Men kärleken till hästarna, yrket och ett fantastiskt driv har tagit henne långt. Och hemmaklubben från en liten ridskola med uppblåsbart tält 1990, till dagens toppanläggning med en vinnande verksamhet, 500 engagerade medlemmar, 30 hästar och 450 ridande i veckan.

Från barndomshemmet i Nacka till ridskolan på Färingsö tog det Lena två timmar med buss, enkel resa. Till drömmen att tävla Grand Prix-dressyr och starta i SM tog det över trettio år.
- Jag tror jag kan inspirera mina elever för att de ser att det går att komma långt, även om det tar lite tid, säger Lena, som tävlar på högsta nivå på hästen som hon från början inte ville ha.
- Donnerstein kom hit av ett misstag som 3,5-åring när jag var på jakt efter en något äldre häst. Men jag blev övertalad att behålla honom och det är jag glad för, säger hon och ler.

Många elever på Överby ridskola tävlar också med framgång i både lektionsmästerskap och bland privathästar upp till medelsvår nivå. Men på ridskolan finns en bred verksamhet för alla med både kommunalt fritidshem och öppen fritidsgård.

Utmaningen i ridlärarjobbet är att hitta de rätta orden som når fram till eleverna och förmedlar känslan i ridningen, menar Lena.
- Det är så roligt är att se människor växa och utvecklas. Få dem att klara uppförsbackar och ta sig vidare över nästa kulle, och nästa.

Inom Svenska Ridsportförbundet finns cirka 450 ridskolor och 1 500 verksamma ridlärare.

Årets Ridlärare – korta fakta:
Namn: Lena Wiman
Yrke: Ridlärare (RIK 1) sedan 1981. Har också jobbat som brevbärare och dagisfröken
Dessutom: C-tränare i dressyr, dressyrdomarutbildare LA och Intemediaire I domare i dressyr
Hästar: Donnerstein, 15, och Léon, 6
Bor: Sollentuna
Fritid: Älskar att resa. Tävlar dressyr.

Läs mer om Årets ridlärare här
Läs mer om Överby Hästsportförening här

Kontakt: