Foto: Stefan Keturi/Lövsta Future Challenge

Lövsta Future Challenge ny samarbetspartner till FEI EM i Ridsport Göteborg 2017

Det är nu klart att Lövsta Future Challenge går in som samarbetspartner till FEI Europamästerskapen i Ridsport Göteborg 2017. I ett samarbete har man skapat kringklasser till EM där de allra bästa U25-ryttarna från de främsta nationerna i hoppning och dressyr bjuds in.

– Vi kommer att ha ett antal kringklasser för unga ryttare i både dressyr och hoppning på Ullevi och här ser vi ett naturligt samarbete med Lövsta Future Challenge, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för FEI EM i Ridsport 2017.
- De har dessutom varit samarbetspartner till vårt årligen återkommande evenemang Gothenburg Horse Show under flera år och samarbetet har fungerat mycket bra. Lövstas bidrag till utvecklingen av ridsporten är oerhört viktigt.

Lövsta Future Challenges övergripande mål är att utveckla svensk ridsport inom hoppning och dressyr. Detta genom att ge unga talanger – både hästar och ryttare – rätt förutsättningar att utvecklas mot internationell Grand Prix och en karriär i seniorlandslaget. Lövsta är också en stark aktör inom hållbarhetsarbetet i ridsporten. Miljö och hållbarhet står högt på agendan för arrangörerna av EM.

– Vi är jättestolta över att kunna presentera att Lövsta Future Challenge går in som samarbetspartner till nästa års europamästerskap säger Johan Pagerup, sponsoransvarig för FEI EM i Ridsport Göteborg 2017.

Det blir första gången i EM-sammanhang som U25-ryttare i både hoppning och dressyr får egna klasser. I Göteborg blir det både lag- och individuell tävlan med Lövsta Future Challenge som klassponsor.

– I och med satsningen på EM tar vi ett nytt steg i vår strävan att stötta unga talanger inom både hoppning och dressyr. Konceptet för den här tävlingen har vi arbetat fram tillsammans med EM-organisationen och för oss är det ett sätt att ytterligare vässa det vi redan har gjort med Lövsta Future Challenge-tävlingarna. De bästa ryttarna ur den främsta eliten från de mest framstående nationerna bjuds in för att tävla mot våra svenska ryttare i både lag- och individuell tävling, säger Emelie Broman Tegelberg, projektledare för Lövsta Future Challenges EM-satsning.

Helena Lindqvist, marknadsföringsansvarig FEI EM i Ridsport Göteborg 2017
Tel 0725-41 84 50 , helena.lindqvist@goteborg.com

Tomas Torgersen, projektledare tävling, FEI EM i Ridsport Göteborg 2017
Tel 0761-96 83 23 , tomas.torgersen@ellberga.com

Emelie Broman Tegelberg, Lövsta Future Challenge
Tel 070-876 58 84, emelie@e-equestrian.se

Regioner

Den 21-27 augusti 2017 samlas Europas bästa ryttare och kuskar i Göteborg för att göra upp om medaljerna i FEI Europamästerskapen i Ridsport Göteborg 2017. Disciplinerna är hoppning, dressyr, körning fyrspann och paradressyr.

Evenemanget genomförs i nära samverkan mellan Svenska Ridsportförbundet, Got Event AB samt Göteborg & Co

Läs mer på www.gothenburg2017.com