Ärevarv i Folksam Hästkunskap Cup efter finalen på Eurohorse. Foto: Svenska Ridsportförbundet

Mästarlaget från Lund vann superfinalen

Det blev otrolig superfinal i Folksam Hästkunskap Cup. Tre lag taggade till tänderna kämpade in på mållinjen i mässpaddocken på Eurohorse, Göteborg. Lunds Civila Ryttarförening vann för andra året i rad.

- Vi älskar hästkunskap och så har vi en så bra laganda, förklarar Nora Broddegård efter det svettiga ärevarvet.
- Och så har kul och kör vårt race utan snegla på vad de andra lagen gör, menade Emma-Lisa Lindvall Laisfeldt.
I finalen varvas teori och praktik. Att sätta ihop ett träns på kortast tid, markera var hästen delar sitter med rätt skyltar.

Kalla gärna tjejerna för plugghästar.
- Det är så himla kul att vara bäst på häst, skämtade Emma-Lisa Lindvall Laisfeld, Nora Broddegård och Lara Risk.
Trion gillar verkligen att lära sig mer om häst. Så det har varit allt från Svenska Ridsportförbundets kunskapstävling  Vi i Stallet, till hästskötarkurser och att följa forskningen hos HästSverige.

Fjolårets segertrio lovade att försvara titeln och gjorde det med besked. Återigen en segercheck på 10 000 kronor.
- Den går till klubben, sa tjejerna stolt

Resultat
1) Lunds Civila Ryttarförening med Emma-Lisa Lindvall Laisfeldt, Nora Broddegård, Lara Risk och lagledare: Marie Genberg
2) Malung-Sälens Ridklubb med Nathalie Haars, Maja Halvarsson, Tilda Wiksten och lagledare: Johanna Eriksson, Indra Pettersson och Cajsa Torris (från klubbens lag 2)