Ny chans komma till final i Volkswagen Grand Prix

Ny chans komma till final i Volkswagen Grand Prix

Emma Emanuelsson vann finalen av Volkswagen Grand Prix 2012 med hästen Titan.
Nu är hon tillbaka i toppen igen med en ny häst, talangfulle Benedetto.
- Han är grym, berömmer Emma sin häst, som vann den gångna söndagens Grand Prix-hoppningen i Billdal.
Nu på söndag handlar det om delfinal tre i Volkswagen Grand Prix-serien, också det hos Billdals Ridklubb.

Redan i andra delfinalen i Umeå visade Emma att hon är med och rider om segrarna med Benedetto. En häst som hon ridit i unghästchampionaten och som för två år sedan vann finalen för 6-åriga hästar under Svenskt Avel och Sportchampionat på Flyinge.
- Han är bara åtta år och gå från klarhet till klarhet. Jag måste matcha honom försiktigt, säger hon.
I helgen vann hon Grand Prix i 1,45-hoppning i just Billdal.
- Det är min hemmaplan och min hemmaklubb på många sätt. Det är en klubb som otroligt duktig arrangör med en fantastisk publik. Jag ser verkligen fram mot att få rida där även kommande helg.
Emma har med sig fyra hästar och ser det som en ganska lugn tävlingshelg.
- Jag rider två yngre hästar i bronsrundan och Le Jardin i silverrundan.

Över 60 ryttare kommer till Billdals Ridklubb för att kvala till söndagens delfinal. Det är många meriterade ryttare som EM-ryttaren Helena Persson, Sveriges mesta svenska mästare. Helena kommer med segerhästen från delfinalen i Umeå, Bonzai H.
VM-ryttaren från 2014 Alexander Zettermann finns också på plats. Om 2014 var en bra säsong så har 2015 varit motigt med bland annat ett nyckelbensbrott för Alexander, men nu står han på startlinjen igen.

Billdals Ridklubb, arrangörens hemsida
Start och resultatlistor
Aktuell ställning Volkswagen Grand Prix
Regler
Samtliga tävlingar av Volkswagen Grand Prix kommer att webbsändas direkt på www.hippson.se.

Om Volkswagen Grand Prix
Succéserien Volkswagen Grand Prix fick en riktig rivstart när årets säsong drog igång i somras. Premiären reds i Varberg på en trestjärnig Internationell tävling. Det betyder att statusen höjs ytterligare ett steg. Touren rids med fyra delfinaler och en final, men satsningen på internationell status är ny för i år. Dessutom utökas prispengarna. I den internationella hoppningen i Varberg red ryttarna om 1,1 miljoner kronor.
Läs mer här: http://grandprix.volkswagen.se/

Regler
Varje deltävling består av ett kval på lördagen och en delfinal på söndagen, båda med hoppning över 1,50 meter höga hinder. Till söndagens delfinal går de 26 bästa ryttarna från kvalet. Kvalet rids i bedömning A:0 vilket innebär tidshoppning och delfinalen rids med omhoppning för de 7 bästa efter grundomgången (alla felfria får vara med), en så kallad ”winning round”. Ryttarna får endast starta med en häst i söndagens delfinal. De tre främst placerade i delfinalen är direktkvalificerade till den stora finalen på Flyinge den 18 november. I varje deltävling fördelas 184 000 kr i prispengar, varav 75.000kr till segraren.

Finalen i Volkswagen Grand Prix
Den stora finalen går på skånska Flyinge utanför Lund onsdagen den 18 november klockan 18.00. Finalen är förlagd till en onsdagskväll för att våra utlandsbaserade toppryttare ska kunna vara med. Även här är det 1,50 meter höga hinder med garanterad omhoppning.
Prispengarna i finalen på Flyinge är hela 475 000 kronor, där vinnaren får 200 000 kronor.
Dessutom är de två bäst placerade svenska ryttarna i finalen kvalificerade att rida den internationella CSI3* hoppningen på Friends Arena under Sweden International Horse Show den 27-29 november 2015.

Volkswagen Grand Prix 2015
Deltävling 1: 31 juli-2 augusti – CSI3*, Varberg, Varbergs Ridklubb
Deltävling 2: 25-27 september – Umeå Ryttarförening
Deltävling 3: 16-18 oktober – Billdals Ridklubb