Nya ATG-talanger uttagna

Nya ATG-talanger uttagna

Samtidigt som skolåret går mot sitt slut, står flera ridsporttalanger på tröskeln till ett nytt lärorikt år med stöd, inspiration och verktyg med syfte att vässa sina sportsatsningar.

Ett ökat individuellt fokus, inspiration och värdefull exponering väntar den nya, utökade gruppen som sökt och antagits i ATG Hopp & Talang 2015/2016, som är namnet på ATG och Svenska Ridsportförbundets skräddarsydda talangprogram för ryttare på nivå fyra i ridsportens plan för talangutveckling.

Fler talanger. Fler discipliner
Nytt för i år är att det blir fler discipliner (hoppning, dressyr och fälttävlan) och närapå dubbelt så många talanger. Två fälttävlansryttare, två dressyrryttare och tre hoppryttare.
- Genom ATG Hopp & Talang vill vi ge ryttare med mästerskap i sikte värdefullt stöd på vägen. Första året gick över förväntan, därför kändes det helt självklart att lägga i en högre växel år två, säger Maria Guggenberger, sponsoransvarig på ATG.

Mästerligt stöd
- I ATG Hopp & Talang vill vi utgå från talangernas befintliga sportsatsningar och skruva på de detaljer som vi tror gör mest skillnad. Det kan mycket väl vara någon som har störst behov av en mentor, men lika gärna någon annan som behöver mer stöd runt sitt management, säger Jens Fredricson som tillsammans med Anna-Clara Pettersson, Ridskolan Strömsholm, åter är den som håller i taktpinnen och lotsar talangerna genom projektet.

Precis som första året är det ett antal välkända ridsportprofiler som tar plats i resursteamet och engagerar sig i talangernas utveckling. Jens kommer att handleda de tre hoppryttarna, dressyrryttarna får stöd av Louise ”Lussan” Nathhorst och fälttävlansryttarna kommer att analysera sina satsningar ihop med vår senaste OS-medaljör, Sara Algotsson Ostholt.
- Jag tyckte ATG Hopp & Talang var ett superupplägg redan första året, så när det blev klart att även fälttävlan skulle få plats i satsningen sa jag direkt att jag ville vara med och bidra, säger Sara.

Två av sex är svenska
- Med ATG Hopp & Talang möjliggör ATG en fortsatt satsning på Svenska Ridsportförbundets talangutvecklingsplan för ryttare, det känns givetvis toppen, säger Daniel Bergqvist, ansvarig för talangprojekten inom förbundet. Redan den 18-20 maj är det dags för den första avsuttna träffen på Strömsholm.

I dagarna blev det också klart vilka sex europeiska ryttare som tog plats i den åtråvärde Young Riders Academy – och två av de utvalda unga ryttarna är svenska. Den ena är Irma Karlsson och den andra Nicole Holmén, som även var högaktuell till ATG Hopp & Talang fram till det att Young Riders Academy offentliggjorde namnen.
- Jag är otroligt glad och hedrad över det här erkännandet, säger en överlycklig Nicole

ATG Hopp & Talang 2015/2016
Hoppryttare
Antonia Andersson, 22 år, Eslöv