Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 11 2012

Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 11 2012

Aktuellt kalendarium med datum, tävlingsplatser, ryttare och hemsidor skickas separat

Säsongspremiär för ridsportens elitserie AgriaAllsvenskan
Elitserien i hoppning har fått nytt namn, nytt utseende och en ny stor final i Ericsson Globe när det är dags för säsongspremiär. AgriaAllsvenskan, den svenska motsvarigheten till den internationella superligan i hoppning, når nya höjder med ett tuffare och mer publikvänligt upplägg, serien blir längre, får mer prispengar och avslutas med en final med internationell prägel. Efter tre grundomgångar är det dags för kvartsfinal, semifinal och final.
På lördag är det säsongspremiär i Östra gruppen i Södertälje. I Östra gruppen finns bland andra Strömsholms Ridsportförening med nyblivne svenska mästaren i hoppning, Jens Fredricson.
Deltagande lag och startordning: 1) Hamre Ridklubb 2) Enskede Ryttarsällskap 3) Märsta Ridklubb 4) Strömsholms Ridsportförening 5) Trosa-Vagnhärads Ridklubb 6) Årsta Runstens Sportryttare 7) Jump Club Ridsportförening 8) Västerås Ridsällskap
Arrangörens hemsida: http://www8.idrottonline.se/default.aspx?id=60261
Start och resultatlistor http://online.equipe.com/sv/competitions/3690
Regler AgriaAllsvenskan
Södra, Mellersta samt Västra gruppen har säsongspremiär den 31 mars.
Norra gruppen har sin första omgång 14 april

23-25 mars Dressyr - årets första Grand Prix-klasser rids i Åstorp
2012 års dressyrtävlingar hos Åstorpsortens Ryttarförening äger rum 23–25 mars. Det är säsongspremiär för dressyrens Grand Prix-klasser på hemmaplan.
Utmärkande för årets upplaga är att arrangören även satsar på klasser för juniorer och young rider. Detta innebär att tävlingshelgen inrymmer totalt 11 klasser.

Tävlingarna startar på fredagen, med FEI Lagtävlans-program Msv B för juniorer, där de 10 bästa juniorerna kvalificerar sig lördagens Individuella Mästerskaps-program Msv B för juniorer.
Söndag morgon rids FEI Grand Prix för Unga Ryttare (16-25 år) och under eftermiddagen går FEI Kür för Unga Ryttare av stapeln.
Dessutom tävlas det i de traditionella klasserna, allt från FEI Mästerskaps-program Msv A till FEI Grand Prix Kür
Många av dressyrens bästa ryttare och hästar från hela landet deltar och dessutom kommer flera namnkunniga danska och norska ekipage till start.
På Åstorpsortens Ryttarförenings hemsida finns alla starttider utlagda dagen före respektive klass. Där kan man se exakt hur dags ekipagen gör sina uppvisningar.
Arrangörens hemsida: http://www.astorprf.nu/
Start och resultatlistor via Equipe.nu: http://online.equipe.com
Pressansvarig: Cecilia Helgeson cecilia.helgeson@sverige.net, 0733-921329

Arne Berndes tf ordförande i distanskommittén
Hinknisse och dressyrryttare. Arne Berndes, Björkvik, är dressyrryttaren som älskar distansritt. Han är också ny tillförordnad ordförande i Svenska Ridsportförbundets distanskommitté. Läs mer HÄR

Landslag distansritt 2012
Landslaget i distansritt med spetsgrupp och utmanargrupp är klart. Landslagsledare är Anneli Schultz. Distansrittens största utmaning 2012 är VM i Storbritannien i augusti.

Landslag distansritt
Spetsgrupp
Frida Ekström, Oskarshamn/Tjust Distansryttare, Anneli Eriksson, Bjursås/ Dalarnas Distansryttarförening, Maria Hagman-Eriksson, Järlåsa/Rönningens Kör- och Ridklubb, Cecilia Hellesen-Hansen, Flen/Björkviks Ryttarförening, Natahlie Löfdahl Hellström, Arvika/Värmlands Distansryttare
Utmanargrupp
Jessica Holmberg, Simlångsdalen/Simlångsdalens Ryttarförening, Ella Lindblom, Flen/ Björkviks Ryttarförening, Liselott Friedrich, Onsala/ Simlångsdalens Ryttarförening, Yvonne Ekelund, Växjö/ Växjö Distansryttarsällskap, Frida Söderström, Kristinehamn/Värmlands Distansryttare, Pia Steisjö, Ullared/Hermanstorps Rid- och Körklubb, Lars Thunander, Enskede/Drevinge Ryttarsällskap

Professorer sätter luppen på ridsporten
I år firar Svenska Ridsportförbundet hundra år bland annat genom titta närmare på det historiska förvandlingsnumret från manlig och militär idrott till folksport och ”tjejidrott”. På uppdrag av Svenska Ridsportförbundet skriver Susanna Hedenborg, professor i idrottsvetenskap ridsportens historia, bland annat ur ett genusperspektiv. I höst presenterar professor Håkan Larsson, Gymnastik- och Idrottshögskolan, GIH, färsk forskning om killar och ridsport, ett projekt inom ridsportens Idrottslyft.
Pressinformation utskickad tidigare
Susanna Hedenborg deltar i Norrbottens Ridsportförbunds årsmöte med ett föredrag lördag 17 mars – Läs mer HÄR

Aktuella ackrediteringar
19-22 april ´s-Hertogenbosch, Holland världscupfinaler i hoppning och dressyr, Rolex FEI World Cup Final Jumping, Reem Acra FEI World Cup Final Dressage. Ackreditering görs på arrangörens hemsida http://www.indoorbrabant.com/en/press/
Hotellbokning kan göras på bifogade dokument
Arrangörens hemsida: www.indoorbrabant.com
Pressansvarig: Denise van der Net, +31 (0)6 27 03 16 74, info@denisevandernet.nl

Mediaguiden
Du vet väl att Ridsportförbundets Mediaguide är full av intressant och värdefull information för dig som bevakar ridsporten.
Här finns bland annat presentationer över de olika grenarna, förklaringar till ridsportens fikonspråk, kompletta mästerskapsresultat sedan OS i Stockholm 1912 och biografier över landslagsryttarna.

Lotta Amnestål, informationschef, 0709-79 56 35