Över hundra ekipage till Eketorp

Över hundra ekipage till Eketorp

Ryttare från fem nationer kommer till Eketorp Eventing i helgen för att rida internationell fälttävlan och delta i Swedish Eventing Trophy i samarbete med Memira.

100 ekipage jämnt finns för närvarande på deltagarlistorna i de internationella en- och tvåstjärniga klasserna och ryttarna är från Sverige, Tyskland, Norge, Danmark och Finland.

Eketorp Eventing har en- och tvåstjärnig internationell fälttävlan, och en nationell klass på trestjärnig nivå. Swedish Eventing Trophy ger ryttarna möjlighet att tävla internationellt på hemmaplan och skaffa rutin. Trestjärnig klass ger dem som vill möjlighet att tävla på högre nivå.

Eketorp Eventing arrangerar också en internationell fälttävlan för ponny med deltagare från Sverige, Danmark och Norge.

Förberedelserna är i full gång på tävlingsplatsen utanför Höör.
- Vi ser verkligen fram emot årets tävlingar, säger tävlingsledare Staffan Lidbeck. Det är ett bra startfält och ryttarna kommer att bjuda publiken på spännande dagar.

Eketorp Eventing & Country Fair bjuder inte bara på spännande tävlingar med lördagens terrängritter som den fartfyllda höjdpunkten, till lantlivsmässan kommer riddare och ett tornerspel som håller stämningen på topp när terrängritten tar en kort paus på lördagseftermiddagen.
Lantlivsmässan ger tävlingen en trevlig inramning och den som inte vill följa alla ekipage på banorna kan hitta mycket bland stånden med kläder, inredning, trädgård, mat och mycket mera.

Eketorp Eventing &Country Fair pågår fredag till söndag. Fredag är vikt för dressyr och banhoppning, på lördagen rids terrängritten och på söndagen avlutas pågående klasser med banhoppning.

På söndagsmorgonen har de unga hästarna en egen klass, ett pilotprojekt som genomförs på Eketorp Eventing på initiativ av Staffan Lidbeck. Klassen är öppen för 4-, 5- och 6-åriga hästar och syftet är att de yngre hästarna får en mjuk och välkomnande introduktion till tävlingsbanan, samt att genom domarnas utlåtande ge ryttaren ett besked om att utbildning och utveckling går år rätt håll.

Eketorp Eventing och Country Fair med Swedish Eventing Trophy 15-17 maj

Tidsprogram i korthet
Fredag 15 maj 8:00 – ca 16:00 dressyr och banhoppning
Lördag 16 maj
8:30 – ca 18:00 Terrängritt med första start
8:30 8:30 CIC* - enstjärnig internationell klass
10:30 CCI*- enstjärnig internationell klass
12.40 CCIP** - tvåstjärnig internationell för ponny
14.40 CNC*** - trestjärnig nationell klass
15:20 CCI** - tvåstjärnig internationell klass
16.40 CIC** - tvåstjärnig internationell klass

Mer information:
Staffan Lidbeck, tävlingsledare Eketorp Eventing, 0703-74 49 17
Lisa Lidbeck, pressansvarig Eketorp Eventing, 070-55 02 176
Per Hednert, marknadsdirektör Memira, per.hednert@memira.se, 072-389 98 91

Representanter för media önskas varmt välkomna till Eketorp Eventing & Country Fair.
För att vi ska kunna planera på bästa sätt vill vi gärna ha en e-post om att du tänker komma och under vilka dagar till lotta.amnestal@ridsport.se eller lisa.lidbeck@live.se