Patrik Kittel kommer till Umeå för patrik Kittel Dressage Tour. Foto: Saab

OS-stjärna till Umeå

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet och Saab 2017-01-17

OS-stjärnan och dressyrryttaren Patrik Kittel kommer till Umeå på lördag, i första stoppet på Patrik Kittel Dressage Tour. Turnén med clinics är ett samarbete mellan Svenska Ridsportförbundet, Patrik Kittel och Saab.

Patrik Kittel kommer till Umeå Ryttarförenings anläggning Hippologum på lördagseftermiddagen. Det blir inte bara en vanlig clinic, deltagarna kommer även i förväg få möjlighet att se Patriks egna unika instruktionsfilmer, testa sin kunskap och ställa frågor till Patrik inför clinic. Innehållet och den digitala lösningen är speciellt framtaget av Saab för turnén.

HÄR kan du se läsa mer om den digitala lösningen

- Det blir mina egna tankar, tips och övningar, och det ska bli jätteroligt att dela med mig till publiken, säger Patrik Kittel. - Genom mitt samarbete med Saab kommer jag under närmaste åren att göra en ”Patrik Kittel Dressage Tour” från lätt klass till Grand Prix-nivå. Att gå hela vägen till Grand Prix är inte alltid lätt, men om man har öppna ögon och en vilja så kan man gå hur långt som helst.

Patrik Kittel har ridit tre OS, två VM, fyra EM och fem världscupfinaler, med topp tio-placeringar och har ett EM-brons från 2011 som bästa resultat. Naturligtvis är siktet i år inställt på EM på hemmaplan i Göteborg i augusti, men innan dess gästar Patrik Umeå, Stockholm och Göteborg med sin clinic.

Sju lokala ryttare får chansen att rida på clinicen. Det är tre ryttare från Umeå, två från Luleå och en från Örnsköldsvik respektive Matfors.
Det är Lovisa Pettersson, Umeå Dressyrryttarsällskap, Dazzle, Veronica Frost, Umeå Dressyrryttarsällskap, Machelle, Yvonne Pettersson, Umeå Dressyrryttarsällskap, Amadeus, Angelica Nilsson, Luleå Ridklubb, Red Super Star, Frida Granström, Luleå Ridklubb, Earl Grey, Linda Olsson, Örnsköldsvikortens Ryttarförening, Don Cazerez samt Isabelle Serrander, Matfors Ryttarförening med Quattro star.

- Jag ser verkligen fram emot att få ge tillbaka av det jag har lärt mig och utveckla varje enskild ryttare mot nya äventyr tillsammans medsin kompis hästen, säger Patrik.

Dagen i Umeå inleds med inspirationsdag kring Ridsportens Innovationer för inbjudna ridlärare och ledare i norra Sverige.

- Saab vill bidra till svensk ridsport med innovationer som utvecklar och förbättrar sporten för både ryttaren och hästen. Det ska vi göra i dialog med ridsportens aktiva och ledare, säger Stefan de Flon ansvarig för ridsportsatsningen på Saab. Turnén bidrar också till ett nytt sätt att tillgängliggöra Patriks unika dressyrkunskaper med interaktivt material, modern teknik och en högkvalitativ clinic.

Saab är Svenska Ridsportförbundets förbundssponsor och Svenska Ridsportförbundets samarbete med Saab möjliggör en satsning inom innovation och ledarskap.
- Vi är glada att tillsammans få erbjuda en inspirerande och innovativ clinic, där vi tar hjälp av modern teknik för att sprida kunskap och ta del av Patrik Kittels erfarenheter, säger Camilla Sand, marknadschef på Svenska Ridsportförbundet.

Patrik Kittel Dressage Tour
21 januari Umeå, Umeå Ryttarförening, Hippologum
5 februari Stockholm, Vällingby Ridsällskap, Vällingby Ridcenter
6 maj Göteborg