Carolin Rutberg gillar valet av SM-arrangör och SM-veckan. Foto: Privat, ej för publicering

Paradressyren med på SM-veckan

Viarps Kör- och Ridklubb är värd för SM I paradressyr 6-8 juli.
Mästerskapet ingår i SM-veckan som samlar en rad idrotter och arrangeras av Riksidrottsförbundet, som utser värdstad tillsammans med Sveriges Television.

Mästerskapsstäder, ja det är två städer som delar, i sommar är Helsingborg och Landskrona, vecka 27, 2-8 juli.
- Det är jättekul. Nu blir vi inkluderade och får mer uppmärksamhet. Det är härligt, säger ATG-stipendiaten Carolin Rutberg, paradressyrryttare, grad III.
- Det är fantastiskt att få synas. Dessutom måste jag säga att Viarps Kör och Ridklubb var otroliga som SM-arrangör förra året, fortsätter hon. Det var ett perfekt mästerskap.

Carolin Rutberg kämpade om en plats i det svenska EM-laget till Göteborg. Men en skada hos hennes häst Miragé satte stopp. Nu är det tillbaka i fin form.
- 2017 var annars ett otroligt år tack vare ATG-stipendiet. Jag kunde träna för Ulla-Karin Karlsson på polisrytteriet. Dessutom fick jag ridhjälp av Per Duvefelt och det har utvecklat både mig och Miragé ytterligare en bit.

- Härligt, till vår stora glädje kommer Viarp att även i år stå som värd för SM i paradressyr den 6-8 juli och vi är med under SM-veckan. Det är vår Viarpsanda som gjorde att vi fick mästerskapet igen, säger Maria Malmqvist i tävlingsstaben.

Carolin ser redan fram mot härliga SM-dagar hos Viarps Kör- och Ridklubb. Svenska Ridsportförbundets sponsor försäkringbolaget Folksam sponsrar både SM i paradressyr och är SM-veckans samarbetspartner.
- Det ska bli väldigt roligt att få tävla där. Men redan till helgen ska jag få rida för Patrik Kittel på clinic i Djursholm. Det ser jag fram emot.

Att tävla para-dressyr

SM i para dressyr 2017 hos Viarps Kör- och Ridklubb