Förra årets segrare i Folksam Elitallsvenska, Strömsholms Ridsportförening. Foto: Roland Thunholm

Premiär för årets Folksam Elitallsvenska

Sveriges bästa hopplag laddar för allsvensk säsongsstart. I helgen kliver 40 taggade lag in i elden i Folksam Elitallsvenska, med sikte på SM-medaljer och ökade prispengar. Ett av dessa är nykomlingen Åby Ridklubb från Östergötland. Målet är högt satt.

- Vi ska till Falsterbo och ta medalj, säger lagledaren Jonnas Rinné, själv elitryttare. Vi bestämde oss i fjol. Sagt och gjort. Det blev raka segrar i Ridsportallsvenskan Division I och uppflyttning. Delmål ett hade uppnåtts.
Premiärplats för Åby Ridklubb är hos Mantorpsryttarna i Mantorp.

- Jag kommer att vara mycket mer nervös att stå vid sidan om än att rida själv, menar Jonas Rinné. Han har fått ny motivation för ridsporten genom att leda sitt lag.
Hans ryttare satsar för fullt och tar Folksam Elitallsvenska på största allvar.
- Det här klubbens tävling. Alla tycker det är roligt. Ridskoleryttarna kommer att åka med och heja fram oss. Det ger gemenskap och samhörighet i klubben. Dessutom har Elitallsvenskan blivit ett steg vassare med bra prispengar redan i kvalomgångarna, fortsätter han.

Prispengarna har ökat i kvalomgångarna. Samtidigt som anmälningsavgiften sänkts till hälften. Något som uppskattas mycket av deltagande lag.

Åby Ridklubb har ett ungt men ändå mycket skarpt lag. För att nämna några ryttare har Jonas att välja mellan Cornelia Rylén, systrarna Emma och Andrea Falk, ”gamlingen” i gänget Marcus Westergren, Sissela Smith, Matilda Pettersson och Hanna Sörlin. Huvudmålet är glasklart – medalj i Falsterbo i finalen.
- För fasiken det är det vi siktar på.

Ute i landet har det laddats för fullt. Det har slipats på detaljer, snackats laganda och lagts upp strategier. För många klubbar är Folksam Elitallsvenska årets viktigaste händelse.

Här kommer några ord på vägen:
- Det ska blir spännande att följa alla mot semifinal på Strömsholm och finalen i Falsterbo och vi önskar alla stort lycka till, säger Jan Lindblom, marknadsansvarig djurförsäkring på Folksam, som har gjort det möjligt att ge Elitallsvenskan ännu mer guldkant.

Premiäromgångar
Folksam Elitallsvenska rids i fem grupper med åtta lag i varje landet över. Det är premiär för Norra gruppen i Umeå hos Umeå Ryttarförening. Södertälje Ridklubb är första tävlingsplats för Östra gruppens lag. I Västra gruppen tar Grevagårdens Ridklubb emot gästande lag och i söder tar Lunds Civila Ryttarförening på sig ansvaret för premiäromgången.

Så här går det till:
Folksam Elitallsvenska är hoppfesten, folkfesten och lagkampen i högsta serien med sikte mot SM-medaljer och sommarens stora publikevenemang. Folksam Elitallsvenska rids i tre omgångar i fem grupper över hela landet. Varje grupp innehåller åtta lag. De tre bästa lagen från varje grupp går till semifinal på Strömsholm vecka 22. Från semifinalen går de åtta bästa lagen vidare till stor final och lag-SM i Falsterbo vecka 26.

Folksam Elitallsvenska – vecka 13
Första omgången:
Norra gruppen - Umeå Ryttarförening http://www.hippologum.se/
Östra gruppen - Södertälje Ridklubb http://idrottonline.se/SodertaljeRK-Ridsport/
Mellersta gruppen – Mantorpsryttarna http://www.mantorpsryttarna.com/ Västra gruppen - Grevagårdens Ryttarförening http://www.grevagardensrf.com/
Södra gruppen - Lunds Civila Ryttarförening http://lundscivila.se/