Premiär för AgriaAllsvenskan

Premiär för AgriaAllsvenskan

Det är premiär för AgriaAllsvenskan kommande helg. Hoppsveriges elitserie öppnar en ny, extra spännande säsong. Den här säsongen är det extra mycket pengar att rida om för lagen. Utöver ordinarie premier står en extra bonus på 120 000 kronor på spel för de deltagande lagen.

Premiäromgångarna 28-29 mars rids enligt följande:
Södra gruppen: Dagstorpsortens Ryttarförening
Mellersta gruppen: Mantorpsryttarna
Västra gruppen: Lidköpings Ridklubb
Östra gruppen: Hamre Ridklubb
Norra gruppen: Umeå Ryttarförening

Säsongen 2015 ska spänningen stiga ordentligt i AgriaAllsvenskan och det ska bli enklare att följa med i grundserien. Grundomgångarna i de olika zonerna rids på samma helg.

Fjolårets guldlag Loviseholms Sporthästklubb kommer givetvis till start i Mellersta gruppen. Laget lär få bära ett favorittryck även i år. Men först ska laget ta sig till semifinal på Strömsholm vid Nationaldagstävlingarna i juni och kvala in till finalen i Falsterbo i juli.

Till start i AgriaAllsvenskan kommer merittyngda lag som tidigare vunnit guld.
Södra gruppen är ett getingbo med lag som Flyinge Hästsportklubb, Helsingborgs Fältrittklubb och inte minst Sölvesborgs Ridklubb som har haft en tradition med upprepade SM-guld.
I västra gruppen finns legendariska lag som Kungsbacka Ridklubb och Nääs Ryttarförening, samt starka utmanarlaget Föreningen Fjärås Hoppryttare.
I Östra gruppen finns tidigare guldlag som Enköpings Ridklubb, Jump Club Ridsportförening, Hamre Ridklubb och Strömsholms Ridsportförening.

Agria Djurförsäkring fortsätter vara sponsor för serien. I år bjuds det på nyheter.
Den tidigare regeln i elitserien att laget ska innehålla minst två ryttare upp till 21 år är borttagen. Men de lag som satsar på ungdomar i laget får en extra bonus att rida om i AgriaAllsvenskan.

Det lag som efter tre grundomgångar och semifinal har flest antal fullföljda ritter av ryttare upp till 21 år får en bonuscheck på 50 000 kronor. Tvåan får 30 000 kronor och trean 20 000 kronor. Priset ska användas till träning eller utbildning för ungdomsryttarna i föreningen.
- Med den här satsningen lyfter vi fram ungdomsryttarna ytterligare, samtidigt som statusen för AgriaAllsvenskan höjs ännu mer, säger Stefan Fur, Affärsområdeschef Häst hos Agria Djurförsäkring.

Förra årets final under Falsterbo Horse Show var första steget mot att ge AgriaAllsvenskan ännu högre status och blev en stor succé för både ryttare, publik och arrangör.
AgriaAllsvenskans final kommer tillbaka till Falsterbo Horse Show med en nyhet. I finalen premieras det lag vars ryttare upp till 21 år gjort bäst resultat under finalklasserna. Föreningen erhåller ett pris på 20 000 kronor för sin ungdomssatsning.

- Det är jätteroligt att vi fått till ett samarbete med Falsterbo Horse Show angående finalen. Här får ryttarna chansen att rida inför en stor och kunnig publik och finalen får en internationell inramning, säger Stefan Fur.

Nytt för 2015 är att

• Kravet på ungdomsryttare i laget tas bort så lagledarna kan ta ut laget bland de bästa ryttarna i klubben. Samtidigt tas möjligheten att låna in ryttare från annan klubb bort.
  • Laget kan välja att ha max två ryttare födda 1994 eller senare i laget. Då kan två ryttare rida på 10 cm lägre höjd. Har laget en ryttare i laget född 1994 eller senare får en ryttare rida på den lägre höjden.
  • Lag som har ungdomsryttare med i laget är med och rider om en bonus på 100 000 kronor.
    I finalen finns ytterligare en bonus om 20 000 kronor som går till det lag som har den bästa ungdomsryttaren i finalen.
  • Efter tre omgångar blir det semifinal för tolv lag. Tävlingsplats blir Nationaldagstävlingarna på Strömsholm.
  • Efter semifinal bär det av till Falsterbo Horse Show och stor final. De åtta bästa lagen från semifinalen oavsett zon gör upp om segern i AgriaAllsvenskan, lag-SM i hoppning.

Malin Lindeman, marknadsansvarig Agria Djurförsäkring, 0736-62 72 70
Pernilla Melander, kommunikationsansvarig Agria Djurförsäkring 0705-79 31 11