Helena Persson ser fram emot att börja säsongen med ATG Riders League. Foto: Jessica Bergström Ortiz.

Premiär i ATG Rider's League på Strömsholm

Den 25-26 januari, är det dags för stora premiären av ATG Riders League hos Strömsholms Ridsportförening. Hela 63 ekipage är anmälda till premiäromgången.

- Det här är ett härligt initiativ. Det kommer att påverka ridsporten i positiv riktning med spel på hoppningen, säger premiärryttaren Stina Lillje, hopplärare på Ridskolan Strömsholm.

Under våren 2019 testas hoppserien ATG Riders League på tre platser med premiär på Ridskolan Strömsholm. Tävlingen lockar med höga prispengar och en lagom start på säsongen för ryttarna.

Det blir hinderhöjder på 1,40 meter, med spel på finalerna under lördagarna. Det går att spela både V5 och vinnare i den inledande omgången, som börjar 13.00. Dessutom blir det ett vinnarspel i finalomgången klockan 18.45. Det går att spela direkt på tävlingsplatsen, via spelombud och på internet.

ATG ansvarar för etik och spelsäkerheten. Därför är ATG Riders League öppen enbart för ryttare över 18 år med svensk licens. Svenska Ridsportförbundet ansvarar för det sportliga genomförandet.

Syftet med ATG Riders League är att tillföra tävlingar som blir lika utvecklande för unga satsande ryttare på erfarna hästar, som för etablerade elitryttare på yngre, talangfulla hästar.

Stina Lillje, lärare Ridskolan Strömsholm:
- Första året är en test. Jag är stolt att vi på Strömsholm håller premiäromgången. Dessutom hoppas jag att många kommer hit så vi får en härlig publik som också gillar att spela på hästar i ett seriöst spelbolag.
Självklart kommer jag att rida alla omgångarna.

Helena Persson, mesta SM-mästaren:
- ATG Riders League och spelet på hoppningen bäddar för ett ännu större samarbete mellan hästsporterna. Det kan ge oss alla en massa fördelar.
- Det här gör vår sport mer tillgänglig och visst är det bra att vid går arm i arm med ATG. Det har vi ju gjort i många år och det är bra med ett spelbolag som tar ansvar.
- Själv tycker jag att det är ett härligt sätt att börja säsongen med Bonzai som älskar att tävla men som ska göra det i lagom doser. Han blir ju 19 år i år.

Jennie Juhlin, ATG Hopp&Talang:
- Det här en rolig och perfekt satsning. Den kommer att hjälpa oss att utveckla hoppningen ytterligare i samarbete med ATG. Självklart ska jag rida hela ”ligan”. Toppen helt enkelt.

- Vi är stolta och glada över det långa samarbete vi har med ATG och att vi nu växlar upp det samarbetet ytterligare. Det blir spännande att testa och utvärdera spel på ridsporten under en sådan här serie, säger Ulf Brömster, Svenska Ridsportförbundets ordförande.

- Det känns bra att vi efter närmare 40 års samarbete kan addera nya värden i vårt avtal med ridsporten och öka upplevelsen både för publik, ryttare och arrangörer genom att erbjuda spel på hoppning, säger Maria Guggenberger, hållbarhetschef hos ATG.

Fullständiga regler

Tävlingsplatser ATG Riders League 2019
Strömsholms Ridsportförening v 4
Flyinge Hästsportklubb v 11
Borås Fältrittklubb v 12

I närmare 40 år har ATG samarbetat med ridsporten, ett långt och givande samarbete. De senaste åren har det varit stort fokus på ryttarutveckling, där ATG möjliggör utvecklingsprogrammet ATG Hopp & Talang. Ett utvecklingsprogram där ryttare strax under landslagsnivå ges inspiration och stöd i sina sportsatsningar under ett år. Dessutom ryms en separat satsning på svensk paradressyr.

Om ATG
AB Trav och Galopp - ATG - ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. ATG levererar en kombination av trav- och galoppsport i världsklass samt spännande och underhållande spel. ATG tryggar via spelet på hästar den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela ATGs överskott, ca 2 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten.

Om Svenska Ridsportförbundet
Svenska Ridsportförbundet är ett av 71 förbund inom Riksidrottsförbundet. Genom 900 ideella föreningar arbetar Svenska Ridsportförbundet för att erbjuda ridsport för alla – hela livet. Vi älskar hästkraft!