Finalsegrare 2017 - Åby Ridklubb. Foto: Roland Thunholm

Premiär i Folksam Elitallsvenska

Folksam Elitallsvenska har premiär i helgen. Serien, som fyller 40 år i år, har betytt oerhört mycket för svensk hoppsports utveckling.

- Det är så viktigt att få börja rida i lag tidigt. Både för klubbkänslan, lagandan och för att lära sig rida med press från ett lag, säger Royne Zetterman, som var med och red premiäråret 1978.
Då red Royne för Kungsbacka. I år är klubben Skyrup Country Club.
Tillsammans med Sölvesborgs Ridklubb blev Royne svensk mästare i laghoppning inte mindre än fyra gånger.
Han har ridit både VM och EM för Sverige och fått känna på pressen att rida i lag i stora sammanhang.
- Det var en bra skolning jag fick genom allsvenskan. Det var första steget, menar han.

- Folksam är Idrottens försäkringsbolag och Svenska Ridsportförbundet ett av alla specialidrottsförbund som vi är försäkringsgivare till. Det är härligt att våren är här och Folksam Elitallsvenska startar. Vi är stolta att vara titelsponsorer för en lagtävling som betyder så mycket för lagandan i svensk hoppsport; säger Lars-Inge Svensson, chef Affär Idrott.

Det är en pigg 40-åring som utvecklats till en stabil serie, Folksam Elitallsvenska. I år finns en rad go´bitar för ryttarna.
Final i Falsterbo och championatspoäng för ritterna i serien. Det ska stimulera. Dessutom ökar prispengarna i finalen. Ett koncept som stavas succé!

Nyheter för i år är att det sjunde laget i alla serier får möjlighet att återkvala direkt till Folksam Elitallsvenska 2019 genom att delta i tredje och fjärde omgången av Ridsportallsvenskan division I i sommar.

Nytt för i år är också fördubblade finalpremier. SM-vinnarlaget får hela 200 000 kronor mot 100 000 kronor förra året. I semifinalen är prispotten höjd med 30 procent och redan 2017 höjdes premierna i grundomgångarna med 50 procent.

I helgens premiär hos Umeå Ryttarförening kommer sex lag från Norra gruppen till start.
Det är: Nansta Sportryttare (Forsa), Gävle Ryttarsällskap, Borlänge Ryttarsällskap, Piteå Ridklubb, Föreningen Bollnäs Sportryttare och Näsets Ryttarsällskap (Sundsvall).

I påskhelgen är Helsingborgs Fältrittklubb värd för premiären i Södra gruppen, och helgen därefter drar de övriga grupperna, Östra, Mellersta och Västra, i gång hos Södertälje Ridklubb, Mantorpsryttarna respektive Halmstads Fältrittklubb.

Semifinal under Strömsholmstävlingarna 6-10 juni
Final under Falsterbo Horse Show 7-8 juli