Ridsport - Anders Mellberg omvald

Anders Mellberg valdes enhälligt om till förbundsordförande för ytterligare två år när Svenska Ridsportförbundet hade stämma i Uppsala på lördagen.

Vid stämman togs förbundsstyrelsens förslag till Ridsportens framtid och finansiering, ett Organisationsprojekt som förbundet arbetat med de senaste två åren. Ridsportens framtid innebär ett mer genomarbetat samarbete mellan förbundet centralt och distrikten för att kunna ge mesta möjliga medlemsnytta till förbundets föreningar och medlemmar.
- Det samlade resultatet av hela stämmans beslut ger oss bra grund att vända oss till nya medlemsgrupper, växa som förbund  och därmed få en större styrka att utveckla våra kärnområden, ridskola och tävling, säger Svenska Ridsportförbundets ordförande Anders Mellberg.

Bo Helander, vice ordförande i förbundet, tidigare ordförande i förbundet och generalsekreterare för internationella ridsportförbundet, avtackades efter sin period i styrelsen. Han fick dessutom mottaga Riksidrottsförbundets förtjänsttecken i guld från RFs ordförande Karin Mattsson Weijber, som var på plats, höll ett kort anförande och gratulerade förbundet till de gångna årens framgångar både på tävlings- och breddsidan.

I och med den nya organisationen som togs i och med Ridsportens framtid har Svenska Ridsportförbundet utökat organisationen till fem sektioner från tidigare tre under förbundsstyrelsen. Tidigare Ridskole- och Utbildningssektionen delas i Ridskole och Anläggningssektionen samt Utbildningssektionen, och dessutom finns nu en ny Medlemssektion.
- Det ska bli kul att arbeta med alla nya förtroendevalda och jag känner mig ful av energi inför det fortsatta arbetet med förbundet, säger Anders Mellberg.

Svenska Ridsportförbundets förbundsstyrelse 2103-05-18
Anders Mellberg, ordförande
Nyval: Peter Ljungcrantz, Svedala, Eva Myrgren, Njutånger, Maria Sundin, Billesholm
Omval: Ulf Brömster, Enebyberg