Ridsport - Göteborg Horse Show - Special 1

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet 2006-03-21 Göteborg Horse Show 13-16 april - Special 1 Innehåll 30 år med Göteborg Horse Show Fyrspannskuskarnas final I år är det 30 år sedan Scandinavium slog upp portarna för vårens traditionella hästfest för första gången. Sedan dess har Göteborg Horse Show troget tuffat på och är den enda av arrangörerna i världscupcirkusen som haft världscuphoppning varje år sedan starten 1979. Det började lite försiktigt med en internationell hopptävling 1977 med 28 ryttare från 12 nationer. Gerd Wiltfang vann Axel Johnsson Grand Prix med Duell. Redan två år senare var Gothenburg Scandinavium Horse Show värd för en Världscupfinal, den allra första. Hugo Simon, Österrike, med Gladstone var den förste finalsegraren. Allting med Göteborg Horse Show har blivit större, längre, högre sedan dess. Större uppstallning - hästarna står uppstallade i 220 boxar i 4 olika stall Mer publik - till den första världscupfinalen kom 59 417 och tittade. 2005 kom 79 499 och såg Europafinalen. Publikrekordet är från 1984 då 83 162 personer såg Mario Deslauriers vinna världscupfinalen. Kanadensaren är med sina 19 år den yngsta att vinna en final. Högre prispengar - 1979 tävlade världscupfinalryttarna om 260 000 kronor. Tillsammans med kringklasserna var prispengarna totalt 450 000 kronor. I år hoppar ryttarna i Göteborg om cirka 3,5 miljoner och segraren i Världscupklassen får 350 000 kronor. Fler klasser - med åren har både dressyrryttare, fyrspannskuskar och ungdomsryttarna fått sitt utrymme i Scandinavium. Louise Nathhorst har vunnit Världscupen i dressyr i Scandinavium. Fyrspannen har sedan några år sin sista deltävling i Världscupen i Göteborg. Den nordiska kraftmätningen Young Rider Krafft Cup har haft final här i över 20 år och både juniorryttare och ponnyryttare har sina klasser. Tre gånger Världscup - 2003 avgjordes Världscupfinalen i dressyr, Världscupen för fyrspann och Europafinalen i hoppning under en och samma intensiva påskhelg. Ännu en final - i år har fyrspannskuskarna en riktig final i sin Världscup. De sju som startar i Scandinavium startar på noll poäng och spänningen lär ligga på topp hela helgen när de gör upp om titeln. 2006 är Göteborg Horse Show sista chansen för hoppryttarna i den Västeuropiska ligan att ta poäng för att kvala till en plats i finalen i Kuala Lumpur. Anmälningstiden går ut den 3 april så än är inga namn klara - men att det blir hoppsport på högsta nivå behöver ingen tvivla på. Fyrspannskuskarnas final Två svenska kuskar i deltar i Världscupfinalen i fyrspann. Tomas Eriksson och Fredrik Persson har kvalat till Scandinavium. Tidigare år har tävlingen i Scandinavium varit den sista i serien och vinnare har varit den som fått högsta total poängen. I år börjar alla om på noll så ingenting är givet på förhand utan det kommer att bli spännande in i det sista. Startfält: Tomas Eriksson och Fredrik Persson, Sverige IJsbrand Chardon och Koos de Ronde, Holland Michael Freund, Tyskland Werner Ulrich, Schweiz Zoltan Lazar, Ungern Egentligen är de sex bästa kvalade till finalen men eftersom Fredrik Persson och holländaren Koos de Ronde slutade på samma poäng får båda köra. Komplett tidsprogram: www.goteborgshorseshow.com På www.ridsport.se finns en bildkavalkad över 30 år med Göteborg Horse Show - välkommen att njuta och minnas Världscupernas egen hemsida http://www.feiworldcup.org/ Pressansvariga Göteborg Horse Show Mayvor Thorin, 0705-828420 mayvor.thorin@gotevent.se Lotta Amnestål, 0709-79 56 35 lotta.amnestal@ridsport.se Ackreditering till Göteborg Horse Show finns på www.goteborgshorseshow.com