Ridsport - Målet nära för Jubileumsritten

Ridsport - Målet nära för Jubileumsritten

Den 18 maj gick startskottet i skånska Göinge. På söndag går Jubileumsritten i mål i Boden.
100 dagar till häst genom sommarsverige och hyllning till hästen och hundraåringen Svenska Ridsportförbundet som engagerat närmare 600 ekipage och långt fler ridsportfans och föreningar, till fots.

Äkta svenskt ridsportengagemang har burit budkavlen  och spridit hästkraft genom landet.
En drygt 200 mil manifestation i hästväg via skogsstigar och genom byar och städer.
Att rida fort och rida långt är distansrittens specialitet.
Därför var det Svenska Ridsportförbundets Distanskommitté som tog täten och utmanade Sverige på långritt. Gunilla Carlson, en av initiativtagarna till Jubileumsritten, kommer vara på plats och bevaka evenemanget.

- Jag var med i starten, har ridit på flera sträckor under dessa 100 dagar och ser fram emot att se Jubileumsritten gå i mål i Boden. Tack vare alla entusiaster i landet har denna hyllning till hästen varit möjlig. Nu ser jag ser fram emot att bekräfta det jag så kaxigt sa förra året: Det är klart vi kan rida genom hela Sverige!

Helena Carlsson, ordförande i Centrala Ungdomssektionen och ledamot i förbundsstyrelsen, gör sig redo för att rida med på upploppet i Boden på söndag där Bodens Ridklubb ställer till med hästkalas vid målgången.
- Det är ett fantastiskt och ärofyllt uppdrag och ett historiskt ögonblick, säger Helena Carlsson.
- Ritten och kärleken till hästen har förenat ryttare i alla åldrar på alla nivåer och hästar av alla typer över hela landet. Att så många har deltagit är ett bevis på att ridsporten engagerar och är en tydlig signal till exempel beslutsfattare.

Norrbotten är sista distriktet på sträckan och ryttare kommer hålla budkavlen igång måndag till fredag, ta paus på lördag för att sedan rida i mål i Boden på söndagen 26 augusti vid elvatiden. Tack vare eldsjälar och Bodens Ridklubb har de gjort upp ett gediget program för att fira Jubileumsrittens målgång samt hylla Svenska Ridsportförbundet 100 år!

Sträckorna i Norrbotten:
Sträcka 1: Måndag 20 augusti; Jävre-Blåsmark 23 km
Sträcka 2: Tisdag 21 augusti; Blåsmark- Finnbäcken 24 km
Sträcka 3: Onsdag 22 augusti; Finnbäcken- Sjulsmark 22 km
Sträcka 4: Torsdag 23 augusti; Sjulsmark- Klöverträsk 15 km
Sträcka 5: Fredag 24 augusti; Klöverträsk-Aldersjön 30 km
Sträcka 6 Söndag 26 augusti Aldersjön- Bodens Ridklubb Målgång!

Kontaktpersoner:
Petra Lindström är ansvarig för sista delsträckan, 070-666 59 78, distansinorr@hotmail.com  .
Gunilla Carlson, medryttare, initiativtagare och mammaledig distanskommittéordförande på plats i Boden, 070-6601751
Margareta Borg, Svenska Ridsportförbundet, Information och Media, 0709-795633, margareta.borg@ridsport.se