Ridsport - Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 16 2006

Kontaktpersoner - Informationsavdelningen Lotta Amnestål (informationschef) 0220-456 35, 070- 979 56 35 Annika Elg 0220- 456 31, 070- 979 56 31, Annica Feltendal 0220- 456 06, 070- 979 56 06, Linda Claesson 0220-456 30 Innehåll FEI World Cup Dressage Final i Amsterdam - tre svenskar i startfältet, 21- 23 april FEI World Cup Jumping Final i Kuala Lumpur, 26- 30 april FEI World Cup Jumping Final avgörs i Göteborg 2008 ATG ridsportallsvenskan, Elit omgång två och tre, 29- 30 april Fem svenska ryttare i Badmintons fälttävlan Ulla Håkanson främjar ungdomars utbildning och utveckling genom Ajax-stipendiet Aktuellt kalendarium med datum, tävlingsplatser, ryttare och hemsidor finns längst ner på nyhetsbrevet FEI World Cup Dressage Final, Amsterdam, Holland 21-23 april Hemsida: http://www.jumping-amsterdam.nl På plats: Margareta Borg 070- 979 56 33 TV sändning: Lördag 22 april SVT24 15:03-17:00 Världscupfinalen i dressyr från Amsterdam, Holland Tre svenskar rider världscupfinal i dressyr Jan Brink, Louise Nathhorst och Kristian von Krusenstierna rider Världscupfinal i dressyr i Amsterdam nu i helgen. Från att inte ha någon ryttare alls kvalad till Världscupfinalen, FEI World Cup Dressage Final, i dressyr har Sverige nu gått till att ha tre ryttare med i finalen. Kristian von Krusenstierna får göra Jan Brink och Louise Nathhorst sällskap till Amsterdam sedan en ryttare lämnat återbud till finalen. - Lite av en chock, men jätteroligt naturligtvis, säger Kristian som hade lagt årets inomhussäsong till handlingarna för Wilsons del. Ingen av de svenska ryttarna hade från börjat kvalat in till finalen. Louise Nathhorst missade finalen med en poäng. Men eftersom FEI inte delar ut wild card utan går efter ställningen i världscupen när finalplatserna ska besättas, så har de svenska ryttarna trillat in en efter en. Jan Brink och Louise Nathhorst låg tia och tolva och fick ganska snabbt besked om sina finalplatser, nu har Sverige ytterligare en ryttare i finalen. Det är första gången Sverige har tre ryttare som kvalat på egen kraft till en Världscupfinal. Årets världscup är ett led i satsningen och ett mål på vägen mot VM i sommar, som är årets höjdpunkt. FEI World Cup Jumping Final, Kuala Lumpur, Malaysia 26-30 april Hemsida: http://www.klworldcupfinal.com/index2.php Rolf-Göran Bengtsson rider världscupfinal i Kuala Lumpur Rolf-Göran Bengtsson rider världscupfinal i hoppning som avgörs 26- 30 april i Kuala Lumpur, Malaysia. Rolf-Göran red till sig sin plats i Europafinalen som avgjordes i Göteborg i påskhelgen. Helena Gabrielsson som bor i Thailand, kommer att rida Grand Prix klasser i Kuala Lumpur. Startfältet: http://www.horsesport.org/FEI/fei_show_news.lasso?vID=1135 FEI World Cup Jumping Final till Göteborg 2008 Världscupfinalen, FEI World Cup Jumping Final, kommer tillbaka till Göteborg 2008. Under årets Göteborg Horse Show kunde organisationskommitténs ordförande Per Löjdquist lämna det glädjande beskedet att världscupfinalen 2008 kommer att ridas i Göteborg 23-27 april. ATG ridsportallsvenskan, Elit omgång två och tre, 29- 30 april ATG Ridsportallsvenskan är ett säkert vårtecken. ATG Ridsportallsvenskan är ridsportens lag-SM-serie. I Elitserien rider lagen om tio platser i SM-finalen och i Division I gör lag från tio olika grupper upp om avancemang till eliten. I år får ridsportallsvenskan lite annorlunda upplägg. Första omgången reds den 18-19 mars. Helgen 29-30 april blir den stora laghoppningshelgen. På fyra tävlingsplatser rids både andra och tredje SM-kvalet i Elitserien och andra och tredje omgången i Division I. Det blir med andra ord en spännande helg med ATG Ridsportallsvenskan i fokus. Final i ATG Ridsportallsvenskan lag-SM i hoppning blir det i samband med Strömsholmstävlingen 3-6 juni på Strömsholm. Tävlingsplatser omgång två och tre: Södra zonen: Fjälkestads Ridklubb, http://www.fjrk.nu/ , Mellersta zonen: Västerviksortens Ryttarförening, http://www.vorf.dk/ Västra zonen: Kungsbacka Ridklubb, http://www.kungsbackaridklubb.nu/ Östra zonen: Västerås Ryttarsällskap, http://www.vrs.se/ Norra zonen, 21-23/4 Gävle RS 9-11/6 Sundsvalls RK Ställningen efter första omgången: http://www2.ridsport.se/t3.aspx?p=288520 Fem svenska ryttare i Badmintons fälttävlan Svensk fälttävlan får fem platser i årets upplaga av den fyrstjärniga fälttävlan i Badminton. - Badminton, tillsammans med Luhmühlen i Tyskland, är de viktigaste tävlingarna inför VM, säger förbundskapten Jan Jönsson. De ryttare som rider Badminton är Linda Algotsson, Viktoria Carlerbäck, Dag Albert, Johan Lundin och Tobias Grönberg. Förra året var Magnus Gällerdal och Keymaster 13 i den krävande tävlingen och 2003 red Linda Algotsson in på en 15 plats med Stand By Me. Endast ett fåtal fälttävlan håller den fyrstjärniga graderingen som också är mästerskapsklass. Det är Badminton och Burghely, England, Luhmühlen, Tyskland, och Lexington, USA. Badminton Horse Trials rids 4-7 maj. Komplett tidsprogram och mer info på arrangörens hemsida. http://www.badminton-horse.co.uk/ Ulla Håkanson främjar ungdomars utbildning och utveckling genom Ajax-stipendiet Nu är det dags för 2006-års kandidater att anmäla sig Ajax-stipendiet. Dressyrryttaren Mia von Essen och hoppryttaren Ann-Sofie Oscarsson var det första ryttarna som fick ta emot varsitt Ajax-stipendium på vardera 200 000 kronor ur Ulla Håkansons stiftelse förra året.. Ajax-stipendiet är en fantastisk möjlighet för unga ryttartalanger och en fin fortsättning på Ulla Håkansons sagolika ryttarkarriär. Genom Ulla Håkansons stiftelse och Ajax-stipendiet vill Ulla främja ungdomars utbildning och utveckling inom ridsporten. Läs mer om stipendiet på www.dressyrringen.se WEG 2006 – Ryttar-VM i Aachen, Tyskland 20 augusti – 3 september På www.ridsport.se finns nu en VM-sida med information, tidsprogram, rapporter från uppladdning och så småningom aktuella ryttare till WEG 2006. http://www2.ridsport.se/tvm.aspx?p=287165 Information till media Ni missar väl inte vår speciella Mediasida på www.ridsport.se. Gå in på hemsidan och klicka på länken Media i vänsterkanten. Här hittar du våra nyhetsbrev, ackrediteringar, TV-tider och annan aktuell information. I Mediaguiden finns aktuella ryttarbiografier, mästerskapsresultat genom tiderna och annan nyttig information. (Lösen till Nyhetsbreven: användarnamn: media, lösenord: press) Kalendarium vecka 16 och 17 med datum, tävlingsplatser, ryttare och hemsidor 20- 23 april Amsterdam, Holland, internationell dressyr/CDI-W, FEI World Cup Dressage Final. världscupfinal dressyr, internationell hoppning/CSI*** http://www.jumpingamsterdam.nl/ Svenska ryttare: Världscup final dressyr: Jan Brink, Louise Nathhorst Internationell hoppning: Erika Lickhammer 21- 23 april Lummen, Belgien, internationell hoppning/CSI** http://www.lummen-horses.be/ Svenska ryttare: Helena Persson, Caroline Persson, Li Krog, Kim Krog, Erika Lickhammer, Evelyn Sander, Karolina Lindbom 23- 24 april Bredeneek, Tyskland internationell fälttävlan/CIC** Svenska ryttare: Magnus Gällerdal, Anneli Persson, Malin Larsson, Sofia Bengtsberg, Sven Ohlson 22- 23 april Ballindensk, Irland, internationell fälttävlan/CIC***-W FEI World Cup Eventing, världscup i fälttävlan http://www.ballindenisk.com/ Svenska ryttare: Anna Lidar 20- 23 april Kladruby nad Labem, Tjeckien, internationell körning, CAI-1 A, CAI- 2 A www.nhkladruby.cz Svenska kuskar: Carina Ekenberg, Anneli Blomberg, Jan- Erik Andreasson 22- 23 april Katrineholm, Sverige, internationell distans/CEI***, 120 km och 160 km www.bjorkviksrf.se Svenska ryttare: 120 km: Caroline Pont, Ulla Berndes, Gunnel Lundström, Liza Sundberg, Nathalie Löfdahl Hellstöm, Charlotte Tillman, Liselott Friederich, Frida Söderström, Emma Söderström, Bo Hansson, Kim Klotz, Tracy Web 160 km: Gunilla Carlson, Maria Hagman Eriksson, Camilla Nordström, Sofia Strand, Cecilia Hellesen- Hansen, Malin Lindfors, Anna Hildenborg, Ingrid Boström, Johanna Carlsson, Anneli Schultz Internationella tävlingar vecka 17 26- 30 april, Kuala Lumpur, Malaysia, FEI Världscupfinal hoppning, CSI-W final http://www.klworldcupfinal.com/ Svenska ryttare: Rolf-Göran Bengtsson, Grand Prix serie: Helena Gabrielsson 27 april- 1 maj Hagen Tyskland, internationell dressyr, CDI***, CDIY http://www.psi-events.de/ Svenska ryttare: Tinne Vilhelmson, Per Sandgaard, Madeleine Lorichs, Angelica Byström 28 april- 1 maj, Fontainebleau, Frankrike, internationell hoppning, CSI**, CSIJ Svenska ryttare: Malin Baryard- Johnsson, Maria Gretzer, Svante Johansson, Royne Zetterman, Lina Sjögren, Aurore Leuhusen, Evelyn Sander 29 april- 1 maj Maubeuge, Frankrike, internationell hoppning, CSI*** Svenska ryttare: Helena Lundbäck Nationella tävlingar vecka 16 och 17 20- 23 april Gävle Horse Festival, nationell hoppning, ATG Ridsportallsvenskan, http://www.grs.nu 21- 23 april Lidköpings Ridklubb, nationell dressyr, http://www.lrk.se/ 22 april Roslagens Rid och Körklubb, nationell körning, inomhusmaraton, www.rrkk.nu 22 april Alingsås Ryttarsällskap, nationell dressyr för ryttare med funktionshinder, http://www.alingsasryttarsallskap.nu/ 29 april- 1 maj Västerås Ryttarsällskap, nationell hoppning, ATG Ridsportallsvenskan, www.vrs.se 30 april- 1 maj Ridklubben Udden, nationell fälttävlan, www.ridklubbenudden.com 29 april Åsbo Ryttarförening, nationell körning, http://www.klippan.se/arf/ 29 april Osbyortens Ryttarförening, nationell hoppning för ponny, www.osbyrf.com