På onsdag den 31 oktober kommer mästaren Rolf-Göran Bengtsson till Ponny-SM i hoppning hos Helsingborg FRK. Foto: Roland Thunholm

Rolf-Göran Bengtsson sprider kunskap på SM

På onsdag den 31 oktober kommer mästaren Rolf-Göran Bengtsson till SM i hoppning för ponny och children hos Helsingborg FRK för att dela med sig av sin kunskap i en säker satsning i samarbete med Folksam.
- Det är superviktigt att unga tidigt lär sig grunderna i hur man hanterar hästen på ett klokt och säkert sätt. Då minskar också riskerna för att man skadar sig själv eller att hästen blir skadad, säger Rolf-Göran Bengtsson.

Säkerhet och skadeförebyggande arbete är grundbultar både Folksams och Svenska Ridsportförbundets verksamheter. Nu ökar vi tillsammans takten för att sprida kunskap om säker ridsport på hästarnas villkor, framförallt till unga. ”Säker med häst On Tour” är en del i det projektet och en serie kostnadsfria clinics och föreläsningar på temat.

Första stoppet blir en höstlovsclinic inför SM i hoppning för ponny och children den 31 oktober hos Helsingborgs FRK med start klockan 17.00.
Där tar vi hjälp av en världens bästa ryttare för att sprida ”klokskap” till unga och andra.
- Även föräldrarna behöver lära sig mer om detta eftersom det är de som oftast hjälper till ute på tävling, understryker Rolf-Göran Bengtsson.
Clinicen är fulltecknad till sista plats, gratisbiljetterna tog slut på ett par timmar.

Medverkar gör även hoppryttare och bloggaren Cornelia Rylén, 24, som redan har stor erfarenhet av att utbilda hopphästar.
Bra rutiner är en av hennes käpphästar för att jobbet ska vara säkert.
- Jag har väldigt starka rutiner i det dagliga jobbet. Hästarna vet vad som ska göras, säger hon. Läs mer om Cornelia här.

Temat för kvällen är smart och säker ridning och vikten av att bygga en hållbar relation med sin häst.
- Att bygga en stark relation till sin häst är viktigt och det tar tid. Man måste lära sig att lyssna in sin häst och tyda dess signaler, säger Rolf-Göran Bengtsson.

Ulrika Bidegård, landslagsledare i hoppning för ponny och children, välkomnar konceptet:
- Det är oerhört viktigt att lyfta de här frågorna och unga ryttare måste få med sig säkerhetstänket i början av sin karriär. Då blir de tryggare och lär sig tänka efter innan någonting händer.
- Att ha bra tränare i ryggen som lär dig både kunskaper i hoppning och säkra grepp är A och O.
Ulrika brinner också för att sprida gemenskap och laganda ponnysporten.
- Vi vill sprida en bra gemenskap där man stöttar varandra mot framgångarna. Det ska vara kul att tävla!

För att så många möjligt ska få del av Rolf-Görans och Cornelias kunskap kommer clinicen att sändas live på Svenska Ridsportförbundets facebook och på Equisport.

Arrangemanget görs i samarbete med ”Young Rider Lounge", ett populärt koncept för samtal och möten tillsammans med Svenska Ridsportförbundets Centrala Ungdomssektion.
Kvällen inleds med mingel och lättare tilltugg klockan 17.00, clinicen börjar 18.00 och pågår i en dryg timma.

SM i hoppning för Ponny och Children, 1-4 november Helsingborgs Fältrittklubb

Säker med häst är en långsiktig satsning på säkerhet och skadeförebyggande arbete inom ridsporten och ett samarbete mellan Svenska Ridsportförbundet och ridsportens huvudsponsor Folksam. Målet är att öka kunskapen om säkerhet och hästvälfärd bland unga ryttare/kuskar. Utgångspunkten är Svenska Ridsportförbundets säkerhetsanvisningar ”Säker med häst”. ”Säker med häst on Tour är en kunskapsserie med clinics och föreläsningar på temat.