Ryttargalan - Ungdomarna kvällens vinnare

Ryttargalan - Ungdomarna kvällens vinnare

Bo Helander, Svenska Ridsportförbundets förre ordförande med en lång internationell karriär bakom sig, tilldelades juryns Hederspris på Svenska Ridsportförbundets Ryttargala på onsdagskvällen.
Men de stora vinnarna på galan var ungdomarna med fälttävlansryttaren Frida Andersén i spetsen. Tillsammans med övriga EM-silverlaget fick hon utmärkelsen Årets Bragd, hennes Herta blev årets häst och Frida Andersén är enligt tidningen Ridsports läsare Årets Komet.

Ludwig Svennerstål, också han i silverlaget, delade ut Ryttargalans första utmärkelser till Morgondagens Stjärnor, de ryttare som juryn tror kommer att stå för kommande framgångar.
Ryttargalan hölls på Berns i Stockholm och under kvällen delade Svenska Ridsportförbundet ut det nyinstiftade priset Årets Eldsjäl till Ingela Axelsson från Hagfors-Uddeholms Ridklubb.

Svenska Ridsportförbundets ordförande Anders Mellberg hälsade välkommen och tackade alla för det engagemang under åren som lett till att Svenska Ridsportförbundet utsetts till Årets Idrottsförbund av Centralföreningen för Idrottens Främjande.
- Vi belönas för våra stora och små dagliga bragder av en mängd eldsjälar som vill åstadkomma något! Några bragder leder också hela vägen till medaljer eller andra utmärkelser. Vi kommer senare i kväll att få se fina exempel också på detta, sa Anders Mellberg.

Bo Helander fick Årets Hederspris, en utmärkelse från Ryttargalans jury, som är hemlig även för mottagaren själv fram till utdelningen. Bo Helander har ett haft ett stort internationellt engagemang och har också varit ordförande för Svenska Ridsportförbundet under en fyraårsperiod.
Bo Helanders kunnande är en mycket stor tillgång för svensk ridsport, han har ett stort outsinligt engagemang för sporten och är idag ansvarig för förbundets internationella frågor, säger juryn bland annat i sin motivering.

Under kvällen delades också ut utmärkelser till Årets Uppfödare, Årets Hästskötare, Morgondagens Häst, Årets Ryttare/Kusk, Årets Ridskola, Årets Ridlärare samt till Årets Komet.

Matilda Hjertstrand, Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 31

Vinnare Ryttargalan 2013

Årets Bragd/Prestation: Fälttävlanslandslaget
Niklas Lindbäck, Sara Algotsson Ostholt, Frida Andersén, Ludwig Svennerstål.
Förbundskapten: Staffan Lidbeck.

Årets häst: Herta
Brun, sto, född 2002, e Cortus, u Herica, ue Krius xx. Uppfödare: Andersén Fälttävlanscentrum. Ägare: Andersén Fälttävlanscentrum. Ryttare: Frida Andersén.

Årets Komet - Frida Andersén, fälttävlan
röstas fram av tidningen Ridsports läsare

Morgondagens Stjärnor
Dressyr: Marina Mattsson, 19 år, Heberg
Hoppning; Nicole Persson, 25 år, Anderslöv
Fälttävlan; Louise Svensson Jähde, 23 år, Dösjebro

Morgondagens Häst
Hoppning: Toulouse 66. Ryttare: Henrik von Eckermann.
Dressyr: Cassio. Ryttare: Marina Mattsson.
Fälttävlan: Fairnando. Ryttare: Linda Algotsson.

Årets Uppfödare: Magnus Dyrendahl, Lunatic, hoppning

Årets Hästskötare: My Almqvist Jens Fredricson, hoppning

Årets Ridlärare - Catarina Sibbern, Stora Ekeby Ridklubb

Årets ridskola – Södertälje Ridklubb

Årets eldsjäl - Ingela Axelsson Hagfors-Uddeholm RK

Årets ryttare/kusk - Svenska Ridsportförbundets Championatstecken
Hoppning: Rolf-Göran Bengtsson
Dressyr: Tinne Vilhelmson Silfvén
Fälttävlan: Ludwig Svennerstål
Distans: Maria Hagman Eriksson
Körning: Tomas Eriksson

Årets hederspris – Bo Helander
Bo Helander är en av Sveriges mest kunniga inom ridsportens värld.
Under sitt yrkesverksamma liv var Bo professor i civilrätt vid Stockholms universitet. Hästarna har trots det tagit största delen i hans liv. Hoppryttare, hoppdomare, hästuppfödare och ett stort intresse för galopp är en bit av hans bakgrund. Bo fick snabbt internationella uppdrag under sin tid som vice ordförande i dåvarande Svenska Ridsportens Centralförbund, SRC.

Bo tillsammans med PG Gyllenhammar och Ulf Rosengren kämpade och lyckades få det första samlade VM till Sverige och Stockholm 1990. Vilket blev en succé.  Inför VM i Stockholm lyckades även trion att införa en nollgräns vad gäller Butazolidin som gällde from 1990 och att genomföra sammanslagningen av Svenska Ridsportens Centralförbund, Ridfrämjandet, Svenska Ponnyryttarförbundet och  de Svenska Lantliga Ryttarföreningarnas Centralförbund.

Bos internationella uppdrag har varit många, han har bla varit ordförande i FEIs Legal Committee, har varit ledamot i FEIs hoppkommittee, internationell hoppdomare och varit Generals Sekreterare i FEI, det internationella Ridsportförbundet. Under en svår tid i FEI, ledde han organisationens kansli och lyfte FEI till nya framgångar.

Efter att ha bott i Schweiz under en längre tid valdes Bo vid hemkomsten till Sverige att vara ordförande för Svenska Ridsportförbundets 2007.  Den posten hade Bo fram till 2011 då han trädde tillbaka för att vara vice ordförande under en mandatperiod.
Några av Bos stora intressen förutom hästarna är orkidéer och vilda djur, och då framförallt fåglar…
Bos kunnande är en mycket stor tillgång för svensk ridsport, han har ett stort outsinligt engagemang för sporten och är idag ansvarig för förbundets internationella frågor.

Kompletta motiveringar till utmärkelserna finns HÄR