”Sickan” är Årets ridskolehäst

”Sickan” är Årets ridskolehäst

Trygg, allsidig och älskad. ”Sickan”, 25, från Österlens Ridklubb är ”Årets ridskolehäst 2017”, ett nytt pris för ett viktigt hästjobb instiftat av Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Utbildningssektion. Priset delas ut på Ryttargalan på Grand Hôtel i Stockholm den 29 november.

- Sickan är så värd det här priset. Han är en superhäst som sprider glädje och en fantastisk kollega på ridskolan, säger Katarina Jönsson, ridskolechef hos Österlens Ridklubb.

En läromästare, en första förälskelse, någon som alltid lyssnar, som ger energi och minnen för livet. ”Sickan” är en av cirka 10 000 ridskolehästar och ponnyer som är i tjänst på landets 462 ridskolor.

- Det är roligt att få hylla dessa hjältar med ett eget pris och Sickan är en värdig vinnare, säger Markku Söderberg, ordförande i Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Utbildningssektion.
Intresset för priset har varit stort med över 500 nomineringar.
- Jättekul med ett så stort engagemang men jag är inte förvånad. Ridskolehästarna betyder så mycket för så många. Att välja ut en vinnare bland alla har verkligen inte varit lätt, tillägger han.
I jakten på vinnaren utsågs 20 finalister.

Så här lyder motiveringen av ”Sickan”:
”Sickan är en självklar favorit bland både barn och vuxna hos Österlens RK. Han älskar alla och sitt jobb. Alltid med öronen framåt! Sickan kan det mesta och har tävlat både fälttävlan, dressyr och tagit medalj i voltige. Han är tryggheten själv och den som alltid tar täten. En klippa för elever med funktionsnedsättning och en kompis och kollega på ridskolan, så värd att hylla”

Gitte Lindskog är hemma hos Österlens RK och har döttrar som tävlar för klubben.
Det var hon som nominerade Sickan till priset.
-Det känns så varmt i hjärtat och jag kan inte sluta le, säger hon om segern.

Det var i jakten på en voltigehäst som Sickan kom till Österlens RK för tio år sedan. Men det är allsidigheten som är den brune valackens signum.
- Vi fastnade framförallt för hans snälla ögon. Han har en enorm tillit till alla och det är det som gör honom så trygg. Han anpassar sig så fint till den som håller på med honom, säger Katarina Jönsson.

Idag är Sickan inne på sitt 26 år och är fortfarande i ridskolans tjänst, även om han har skruvat ner på tempot.
- Han är en pigg och glad senior och riktigt fin i formen, säger Katarina Jönsson som tillsammans med Gitte Lindskog åker Stockholm för att ta emot priset.

Och på Ryttargalan kommer de hålla tummarna för två kompisar från Österlens RK; Guldhästen H&M All In och Peder Fredricson som är nominerade i kategorin Årets häst respektive Årets bragd.
- Det är så kul och visar på en fantastiska bredd i vår klubb, säger Katarina Jönsson.

Fakta om ”Sickan”
Heter egentligen Cicorius
Född: 1992
Härstamning; e. Knut af Tollstad u. Fröja I ue. Kerrim
Ras: Korsning nordsvensk brukshäst och svenskt halvblod

Fakta Österlens Ridklubb
Österlens Ridklubb har 230 medlemmar och cirka 120 ridande varje vecka. Ridskolan har 13 ponnyer och hästar och erbjuder en bred verksamhet för både barn och vuxna. Klubben har också många framgångsrika tävlingsryttare och lag på olika nivåer. Förutom Peder Fredricson och H&M All In har det allsvenska laget till exempel ridit till final i Folksam Elitallsvenska. Österlen Golden Ladies är också ett av klubbens lag och tar höjd i Torstensson Cup, seniorserien för 40-plussare.

Katarina Jönsson, ridskolechef Österlens Ridklubb, 0739 64 79 43
Markku Söderberg, ordförande Ridskole- och Utbildningssektionen, 070 550 13 04