Helena Persson  är meste svensk mästare i hoppning med åtta guld hittills. I Billdal kan det bli ett nionde. Foto: Roland Thunholm
Helena Persson är meste svensk mästare i hoppning med åtta guld hittills. I Billdal kan det bli ett nionde. Foto: Roland Thunholm

Sju svenska mästare ska koras i Billdal

Billdals Ridklubb utanför Göteborg är värd för årets SM i hoppning inomhus för ryttare från ponny till seniornivå till. Två helger i rad blir det mästerskapshoppning i ridhuset och sju svenska mästare ska koras.
Under båda mästerskapshelgerna är det EM-ryttare och medaljörer i startfältet.
Cora Hirn, EM-bronsmedaljör på ponny, kommer under första helgen. Helgen därpå finns Douglas Lindelöw, EM-silvermedaljör från Göteborg i somras, och Sveriges meste svenska mästare Helena Persson på startlinjen.

Vecka 44 2-4 november SM för Children* och ponny*
Cirka 160 ponny- och childrenryttare kommer till Billdals Ridklubb för att fightas om de åtråvärda SM-medaljerna i banhoppning. Filippa Hellström och Cora Sidney Hirn som red EM på ponny i somras och flertalet tidigare SM-medaljörer kommer till start i Billdal.
Ett SM-guld på hemmaplan för någon av eller flera Billdalsryttarna skulle inte sitta fel. Ida Selin, Thea Gånehed och Fanny Kullmyr är några av hemmaklubbens medaljhopp.
Ryttarna har mängder med rutin och erfarenhet trots sin unga ålder och är vana att hålla sig långt upp i resultatlistorna.
Billdals Ridklubb tog i somras SM-guld i laghoppning för ponny och både Ida och Thea har individuella medaljer i tidigare SM i bagaget.

*Children – barn 12-14 år på stor häst
*Ponny – barn upp till 13 år på ponny kategori B, barn upp till 20 år på ponny kategori C, eller kategori D

Vecka 45 10-12 november SM för junior (upp till 18 år),  young rider (upp till 21 år) och seniorer

Rekordstort startfält 175 starter bara i SM-klasserna

EM-ryttarna Douglas Lindelöw och Helena Persson är några av toppryttarna som kommer till Billdal för att rida om segern i årets SM. Victoria Wallenstam, Josephine Karlsson, Anna Skårberg, Malin Ahlqvist och Anna Olsson är några av de Billdalsryttare som kommer ge resten ryttareliten en rejäl match i kampen om medaljerna.
Helena Persson är meste svensk mästare i hoppning med åtta guldmedaljer hittills.

Det kan bli ett nionde SM-guld för Helena Persson, men hon tror att det kan bli svårt, säger hon efter Elmia Scandinavian Horse Show där Bonzai H visade god form.
- Det är klart att det vore speciellt att vinna ett SM igen, men jag tror att det blir tufft. Robin Ingvarsson och Hansson är i form. Irma Karlsson var också placerad här i Grand Prix i Jönköping och är regerande utomhusmästare.
Helena Persson ser fram emot SM-helgen.
- Det ska bli kul att åka till Billdal.

- Tävlingen är otroligt populär och 500 anmälda starter på 25 sekunder är nog rekord, säger Carina Olofsson tävlingsledare Billdals Ridklubb

Billdals Ridklubb kan nu räknas som en van arrangör av större tävlingar. Här finns alltid viljan att överraska och göra allt lite bättre än tidigare år. Detta tror arrangören själv är en av framgångsfaktorerna. Klubben blev tidigt i sin expansionsfas varnad för att inte tappa bort hjärtat då klubben växer av välkända ridsportprofilen Liz Parmler. Detta myntade klubbens motto ”Den lilla klubbens anda med den stora klubbens möjligheter”

– Det är helt fantastiskt att vi får arrangera SM två helger på raken här i Billdal, säger tävlingsledare Carina
Olofsson