Slutspurt i Folksam Elitallsvenska

Det är olidligt spännande med laghoppning. Nu är det dags för avgörande för vilka lag som hoppar vidare till semifinal i Folksam Elitallsvenska på Strömsholm under Nationaldagstävlingarna, 3-6 juni. Redan klara är tre lag från Norra gruppen, Piteå Ridklubb, Gestrike Sportryttare och Gävle Ryttarsällskap som tjuvstartade semifinalkvalet redan förra helgen.

Inför slutomgången under söndagen är det två lag som sticker ut. Det är Flyinge Hästsportklubb i Södra gruppen och Strömsholms Ridsportförening i den Östra gruppen. Båda lagen tillhör favoriterna och båda har vunnit de två första omgångarna i respektive grupp.

- Det är så härligt och så olidligt spännande med laghoppning, sa en upprymd lagledare Anders Högberg som leder Strömsholms Ridsportförening till seger efter seger.
Fjolårets mästarlag Skästa från Västerås är med i snacket. Även om toppformen inte infunnit sig ännu.Tvåa i den Östra gruppen. Runt semifinalsträcket krigar Södertälje Ridklubb, med till final i fjol, Årsta Runsten och Enköpingslaget Jump Club.

I Västra gruppen är det tätt. Bäst i väst är just nu Trollhättan. Men Varbergs Ridklubb gjorde en jätteupphämtning genom segern på lördagen i omgång två.

I söder handlar det om ”gamla” topplaget Flyinge HSK som vunnit båda omgångarna. Stabilt och säkert. Topptrion i Södra gruppen har ett försprång – men kom ihåg i söndagens slutomgång handlar det om fler poäng, med koefficient en halv gång fler!

Ställning inför omgång 3 Södra gruppen: 1) Flyinge HSK 24 2) Dagstorpsortens RF 18 3) Österlens RK 18 4) Frosta RF 15 5) Malmö C RF 13,5 6) Skyrup CC RF 10,5 7) Helsingborgs FRK 6 8) Ängelholms FRK 3
Omgång 3 rids söndag 24 april hos vellinge Hästsportförening

Ställning inför omgång 3 Västra gruppen: 1) Trollhättans SR 22,5 2) Västkustens HF 16,5 3) varbergs RK 16,5 4) Kungsbacka RK 15 5) Fjärås HR 15 6) Grevagårdens RF 12 7) Lidköpings RK 6 8) Vänersborgs RF 3
Omgång 3 rids söndag 24 april hos Kungsbacka Ridklubb