Helena Lundbäck med 43:an i Aachen, Tyskland. Foto: Roland Thunholm

Spännande comeback på SM i hoppning

Det drar ihop sig till nästa Folksam SM i hoppning hos Södertälje Ridklubb. Till helgen handlar det om seniorer, young rider och juniorer som rider om medaljerna.

Helena Lundbäck från Norrköping gör en spännande comeback med Sportman.
Helena blir plötsligt väldigt försiktig när hon ska prata om SM. Vilket inte är likt henne.
- Tänk att det är nio år sen jag var med i hetluften. Nu är jag med för att se och lära, säger hon ödmjukt.

Hon vill inte så gärna vara med i förhandspratet inför SM-hoppningarna.
- Jag kanske inte ens tar mig till final.

Och hon möter ett starkt startfält. Med bland andra regerande utomhusmästaren Marcus Westergren, som tävlar för Norrköpingsklubben Åby men bor i Roslagen, i spetsen.
Marcus har haft en otrolig säsong med bra resultat både här hemma och internationellt.
Marcus väljer Calmere och Astree de Burgo till start den här gången.

Emma Emanuelsson, som vann SM 2014 med fina skimmeln Titan, kommer nu med nya hästen Chaploon, också en rolig comeback för västkustens stolthet från Lerum.

För Helena Lundbäck handlar det om Sportman, en häst som hunnit bli nio och som Helena haft åt uppfödarna från Djurö, Margareta och Bengt Olsson.
Hästen har varit uppe i 150-hoppningar och känt på hetluften med växlande resultat.

Helena ställs även mot ryttaren OS-ryttaren Jens Fredricson, Strömsholmsläraren Daniel Svensson, alltid farlige Niklas Arvidsson, hemmaryttaren Marlene Lindblad, och inte minst fjolårets ATG Hopp&Talang-deltagare Matilda Pettersson som rider för Strömsholm.

Inför SM har Helena Lundbäck fått rapport från sambon Roberto som ridit på många banor designade av landsmannen Elio Travagliati som byggde Longines FEI Jumping World Cup i Oslo, och nu bygger SM-banorna i Södertälje.
- Det kommer att bli tekniskt. Men jag hoppas att det inte blir så stort.

Helena är en otrolig tävlingsmänniska och även om det har varit en paus på toppnivå så satsar hon vidare.
- Det blir ett bra SM för Södertälje Ridklubb är så ambitiöst som arrangör, berömmer hon.

- Det är roligt att vi utvecklar svensk ridsport tillsammans där svenska mästerskapen är en viktig del. Ridsporten är viktig för oss eftersom det är en så stor ungdomsidrott. SM i inomhushoppning på Södertälje Ridklubb är extra roligt eftersom det sträcker sig från ponny till seniorer. Vi ser fram emot ytterligare en helg med spännande tävlingar och bra stämning, säger Lars-Inge Svensson, Sektionschef Företag & Idrott på Folksam.

Under helgen rids också SM för young rider och juniorer

SM i hoppning för young rider
Här kommer 31 ryttare till start. Här utmanar även några juniorer sina äldre kompisar.
Det är bland andra Kajsa Björe från Jump Club, Cora Sidney Hirn från Djursholm och Emma Johansson från Borås.

SM i hoppning för juniorer
38 ryttare vill vara med i SM för juniorer. Här brukar allt kunna hända. Det lovar mycket gott att det finns så många duktiga ungdomar som vill vara med.
Här startar Lucas Arvidsson med hingsten Click and Cash. Hingsten tog SM-guld för seniorer 2014 i Falun, brons 2015, silver 2012 och 2013. Då riden av Lucas pappa Niklas.
Michelle Cranning Hillgren från Ilbäckens Ridklubb är nu uppe på häst efter en lång succé på ponny.

SM i hoppning 7-10 november
Arrangör Södertälje Ridklubb
Start och resultatlistor
Equisport.tv sänder

Tävlingsledare - Jenny Andersson, info@srk.se, 0736-125343
Pressansvarig - Lena W Häggman, lena@expobutiken.se, 0702-390655

SM rids med två kval och final, samtliga finaler rids söndag. Första SM-klass rids torsdag

Så här rids SM seniorer

Så här rids SM young rider

Så här rids SM juniorer

Folksam är idrottens försäkringsbolag och är sedan flera år stolt samarbetspartner till Svenska Ridsportförbundet och ridsportens SM-sponsor.