Stiftelsen Göteborg Horse Shows stipendium

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 07:52 CET

Göteborgs Horse Shows stipendium delas ut på arenan under lördagseftermiddagen. Totalt har 13 ungdomar och tre organisationer fått dela på 400 000 kronor vid årets utdelning.

Hoppning
Anna Hellström, 1987, Kumla. Anna Hellström har representerat Sverige i Nordiska mästerskapen som junior och varit ute och känt på den internationella hetluften. Kumla Ridklubbs framgångsrika ryttare siktar nu på en EM-start. Anna Hellström tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Alexandra Björklund, 1988, Nyköping. Tävlar framgångsrikt i hoppning för Djursholms Ridklubb. Efter studenten vill Alexandra göra en rejäl satsning på ridningen under young rider-tiden. Alexandra Björklund tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Amanda Kjellberg, 1990, Borlänge. På hemmaplan tävlar Amanda för Borlänge Ryttarsällskap. I somras representerade hon Sverige på JEM där laget var fyra. Målet är att vara bland de tio bästa på EM individuellt. Amanda Kjellberg tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Ida Jonsson, 1989, Vaggeryd. Ida Jonsson har funnits med i startfälten i de rikstäckande finalerna för ungdomsryttarna vid flera tillfällen. Nu siktar Ida på en plats i young rider-landslaget. Ida Jonsson tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Jenny Törnqvist, 1987, Stenkullen. Lovande ungdomsryttare från Nääs Ryttarförening på västkusten. Jenny vill fortsätta utvecklas och satsa på träning och tävling. Jenny Törnqvist tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Linn Widmark, 1990, Gråbo. Linn Widmark, tävlandes för Stora Lundby Ridklubb, är på gränsen mellan ponny och häst. I höst blev det ett SM-brons på ponny men nu har Linn seniorlandslaget i siktet. För att ta en plats där vill hon bland annat satsa på den viktiga grundridningen. Linn Widmark tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Saga Wolgers, 1987, Heby. Saga Wolgers har ställt upp ett påtagligt slutmål för sin ryttarkarriär, ett OS-guld. Saga Wolgers är väl medveten om att vägen dit är både lång och kräver mycket arbete. Sina första kliv på vägen tar hon i Hamre Ridklubb och hon vill kunna träna och tävla internatonellt. Saga Wolgers tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Susanne Lewin, 1988, Munsö. Tävlar framgångsrikt för Djursholms Ridklubb med sina hästar. Susanne vill ut och tävla internaitoneltt för att nå närmaste målet, att bli etablerad i young rider-landslaget. Susanne Lewin tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.

Dressyr
Christian Brolin, 1989, Sparreholm. Christian är en framgångsrik junior i dressyr och tävlar för Gnesta Ridklubb. Med stipendiet vill han fortsätta träna och tävla internationellt för att bli en så bra ryttare som möjligt och en bra hästutbildare. Christian Brolin tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Hanna Etzner, 1989, Klintehamn. Hanna är en av våra framgångsrika unga dressyrryttare. På EM för juniorer i somras var hon med och red hem en fjärdeplats till laget. Hanna, som tävlar för Wisby Ridklubb blir young rider i år. Ambitionen med stipendiet är att fortsätta utvecklas och utbilda en häst så hon är redo att gå över i seniorleden om några år. Hanna Etzner tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.

Fälttävlan
Charlotte Röhfors, 1987, Arboga. Tävlar fälttävlan med Diabelli och ryttaren från Dyltabruk Ryttarförening har synts i de översta delarna av resultatlistorna vid ett flertal tillfällen. I år hoppas Charlotte kunna etablera sig i tvåstjärnig klass och ett av målen är Lantliga EM på Övedskloster i höst. Charlotte Röhfors tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.

Ryttare med funktionshinder
Malin Axelsson, 1988, Mjölby. Malin Axelsson tävlar i dressyr för ryttare med funktionshinder för Mjölby Ridklubb där hon tränar för Sissi Lilja och Bo Tibblin. I år har Malin som mål att rida SM och bli uttagen att representera Sverige i de nordiska mästerskapen. Malin Axelsson tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.

Körning
Johan Herner, 1987, Ljungbyhed. Lovande enbetskusk från Åsbo Ryttarförening som redan varit ute och känt på den internationella hetluften vid ett flertal tillfällen. Målet är att sig in i laget som åker till VM 2008. Johan Herner tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.

Organisationer/Övrigt
Uppsala Voltige. Föreningen vill satsa på och utveckla sitt lag 1 som vunnit både Mälarcupen och Nordiska mästerskapen 2006. Satsningen riktar sig både mot de voltigörer som utgör laget och deras individuella träning, och de träningar som lagvoltigörerna har för andra ungdomar i föreningen. Uppsala Voltige tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Hålta IKs hästsektion. Hålta idrottsklubb ligger nordväst om Göteborg och klubben har en livaktig hästsektion. I sektionen finns såväl hoppning och dressyr, som gymkhana och andra aktiviteter. Sektionen vill fortsätta utvecklas med bland annat införskaffande av en egen hinderpark så sektionen kan arrangera egna tävlingar. Hålta IKs hästsektion tilldelas ett stipendium på 20 000 kronor.
Future Factory Småland Ridsportförbund/Skånes Ridsportförbund. Satsningen Future Factory går in på sitt andra år i distrikten och i år finns både hopp- och dressyrryttare med bland de unga ryttare som ingår i satsningen. Future Factory-ryttarna får stöttning och erbjuds träning, både avsutten och uppsutten, inom projektet. Future Factory tilldelas ett stipendium på 100 000 kronor.

Göteborg Horse Show www.goteborghorseshow.com