ATG Riders League - en helt ny hoppserie som avgörs i heat. Foto: Jessica Ortiz Bergström

Svenska Ridsportförbundet och ATG lanserar ny hoppserie

I närmare 40 år har ATG haft ett engagemang inom ridsporten. Nu förlängs och förstärks samarbetet mellan Svenska Ridsportförbundet och ATG. Och det nya avtalet innehåller spännande nyheter.

Under våren 2019 har hoppserien ATG Riders League premiär. Det blir hinderhöjder på 1,40 meter, med kval på fredagen och final på lördagen. Dessutom kommer ATG att erbjuda spel, därför kommer ATG Riders League att vara öppen enbart för ryttare över 18 år med svensk licens. Syftet är att tillföra en tävlingsserie som blir lika utvecklande för unga satsande ryttare på erfarna hästar, som för etablerade elitryttare på yngre, talangfulla hästar.

- Vi har saknat en sådan här serie för den stora majoriteten av våra ryttare. Det är många som rider på just den här nivån. Med ATG Riders League får ekipage på den här nivån chans att utvecklas och vi får dessutom en spännande avslutning på inomhussäsongen, säger Henrik Ankarcrona, förbundskapten i hoppning.

I lördagens klass är det de 40 bästa från fredagens kval som startar. Klassen delas upp i fem så kallade heat med åtta ekipage i varje. Varje heat är en tävling i sig och vinnarna i varje heat kvalificerar sig till en avgörande Winning Round samma eftermiddag – tillsammans med de som har de fem bästa resultaten från alla heaten. Under lördagen kommer det gå att spela V5 och Vinnare.

- Vi är stolta och glada över det långa samarbete vi har med ATG och att vi nu växlar upp det samarbetet ytterligare. Det här avtalet säkrar viktiga satsningar på dem som är svensk ridsports framtid. Det blir också spännande att testa och utvärdera spel på ridsporten under en sådan här serie, säger Ulf Brömster, Svenska Ridsportförbundets ordförande.

I samband med Gothenburg Horse Show 2018 testade ATG vinnarspel på ridsporten. Vid Elmia Scandinavian Horse Show i höstas testades V5-spel. Siffrorna från spelet visar att intresset finns.

- Det känns bra att vi efter närmare 40 års samarbete kan addera nya värden i vårt avtal med ridsporten och öka upplevelsen både för publik, ryttare och arrangörer genom att erbjuda spel på hoppning, säger Maria Guggenberger, Head of CSR på ATG.

Tävlingsplatser ATG Riders League 2019
Strömsholms Ridsportförening v 4
Flyinge Hästsportklubb v 11
Borås Fältrittklubb v 12
I serien ingår arrangörsbidrag till de arrangerande föreningarna.

Prispengarna i ATG Riders League är totalt 354 000 kr.

I närmare 40 år har ATG samarbetat med ridsporten, ett långt och givande samarbete. De senaste åren har det varit stort fokus på ryttarutveckling, där ATG möjliggör utvecklingsprogrammet ATG Hopp & Talang. Ett utvecklingsprogram där ryttare strax under landslagsnivå ges inspiration och stöd i sina sportsatsningar under ett år. Dessutom ryms en separat satsning på svensk paradressyr.

Maria Guggenberger, Head of CSR, ATG, 070-771 01 67, maria.guggenberger@atg.se
Ulf Brömster, ordförande, Svenska Ridsportförbundet, 070-986 05 64
Henrik Ankarcrona, förbundskapten hoppning, Svenska Ridsportförbundet, 070-246 02 70
Camilla Sand, marknadschef Svenska Ridsportförbundet, 070-979 56 76, camilla.sand@ridsport.se

Om ATG
AB Trav och Galopp - ATG - ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. ATG levererar en kombination av trav- och galoppsport i världsklass samt spännande och underhållande spel. ATG tryggar via spelet på hästar den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela ATGs överskott, ca 2 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten.

Om Svenska Ridsportförbundet
Svenska Ridsportförbundet är ett av 71 förbund inom Riksidrottsförbundet. Genom 900 ideella föreningar arbetar Svenska Ridsportförbundet för att erbjuda ridsport för alla – hela livet. Vi älskar hästkraft!