Svenska ryttarna klara till Gothenburg Horse Show

Svenska ryttarna klara till Gothenburg Horse Show

Publiken i Scandinavium kommer att få se över 30 svenska ryttare i de internationella klasserna under Gothenburg Horse Show. Förbundskaptenerna Sylve Söderstrand och Bo Jenå presenterade på måndagen vilka svenska hopp- respektive dressyrryttare som är uttagna.

I världscupdressyren, Reem Acra FEI World Cup™, har Sverige sex platser.Patrik Kittel och Toy Story, som var tvåa i Scandinavium förra året, kommer tillsammans med Paulinda Friberg med Di Lapponia T, Malin Hamilton med Fleetwod, Maria von Essen med Ferdi, Jennie Larsson med Zircoon Spring Flower samt Jeanna Högberg med Darcia VH.

Paulinda Friberg satte nytt personbästa den gångna helgen i världscupdressyren i Neumünster, och nästa helg kan Scandinaviumpubliken få se hennes nya svårare kürprogram.

Världscupsäsongen börjar lida mot sitt slut och Gothenburg Horse Show är näst sista omgången för dressyrryttarna innan finalen i Las Vegas. Dressyrens världscup rids i två omgångar med det obligatoriska programmet Grand Prix, och Grand Prix Kür, det fria programmet till musik där världscuppoängen fördelas.

I de internationella hoppklasserna under Gothenburg Horse Show har Sverige 17 ryttare. Fem av platserna tack vare samarbete med Lövsta Future Challenge där U25-ryttarna under vintern kvalat om fem platser under Gothenburg Horse Show. Krafft Young Rider Cup har också internationell status och här möter tio svenska ungdomsryttare tio inbjudna internationella ryttare.

I världscupklassen, Longines FEI World Cup™, har Sverige totalt sju platser. Dels fem som värdnation och dels de vanliga två platserna i världscupsammanhang. I Scandinavium rids årets sista världscupkval i hoppning, den sk Europafinalen, och det är sista chansen att ta poäng för att komma till den gemensamma världscupfinalen i Las Vegas i april.

Till Gothenburg Horse Show kommer landslagets spetsgrupp med Rolf-Göran Bengtsson, Malin Baryard Johnsson, Douglas Lindelöw, Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Övriga svenska ryttare är Helena Persson, Linda Heed, Niklas Arvidsson, Johan Lundh, Petronella Andersson och nyblivna svenska mästaren Amanda Ericsson. Irma Karlsson har sedan tidigare en personlig inbjudan efter sitt EM-guld i somras.

Till Lövsta Future Challenge U25 har Victoria Wallenstam, Evelina Tovek och Stephanie Holmén kvalat. Till de återstående två platserna är Jonna Ekberg och Erica Swartz uttagna.

Gothenburg Horse Show 25 februari – 1 mars

Tidsprogram (höjdpunkter)