Peder Fredricson och Hansson WL vann GCT i Cannes förra året. Foto: GCT

Svenska toppryttare till Stockholm

Stockholms nya hästfest närmar sig och det blir svenska toppryttare i startfälten när Stockholm Horse Week flyttar in på Stockholm Stadion.

Stockholm Horse Week med Global Champions Tour flyttar in på den anrika Stockholms Stadion där tidigare två Ridsport-OS, 1912 och 1956, samt ett Ryttar-VM 1990 avgjorts, den 13 juni.
Sedan blir det en helg med hoppning på yppersta toppnivå och kringklasser med svenska eliten i hoppning och dressyr.

I de internationella hoppklasserna med GCT tar åtta svenska ryttare plats. Det är VM-silvermedaljörerna Malin Baryard Johnsson, Peder Fredricson och Henrik von Eckermann, samt Evelina Tovek, Linda Heed, Fredrik Spetz, Jacob Hellström och Erica Swartz.
– Den här uppställningen visar vilken fantastisk bredd på ryttare som vi i Sverige har och vilken hög nivå vi håller, säger förbundskapten Henrik Ankarcrona och fortsätter;
– Alla ryttare är oerhört taggade och kommer vara redo för uppgiften när det är dags. Vi hoppas såklart att vi kommer att ha svenskar i topp på resultatlistorna, säger Henrik Ankarcrona som presenterade de svenska ryttarna på tisdagen.

Fullspäckat program 13-16 juni
Den prestigefyllda hoppserien Global Champions Tour har gjort sig kända för att ta ridsporten till några av de mest spektakulära platser som finns – från Eiffeltornet i Paris, Berlin, Shanghai, Doha, Madrid och Rom till Miami Beach. Stockholm är från 2019 en av få utvalda metropoler som nu kommer samla världens högst rankade ryttare inom hoppning för att tävla både individuellt och i lag.
Utöver GCT och lagtävlingen GCL kommer veckan att bjuda på internationella klasser i dressyr, Volkswagen Stockholm Grand Prix samt Lövsta Future Challenge International U25 klasser under Stockholm Horse Weeks flagg. Där till kommer det arrangeras dressyrclinics med världstvåan Laura Graves och Helgstrand Dressage.

Hela programmet finns HÄR

Goldie Lind, Marknads- & kommunikationsansvarig