Underlaget på plats i Malmö

Underlaget på plats i Malmö

Till Ponny-EM får ridsportens tävlingsplats på Ribersborg i Malmö nytt underlag.

Det är 2000 ton fibersand som i dagarna kommer till Malmö. Leverantör är Expåra i Laholm och för att få allt på plats kör lastbilarna skytteltrafik under flera dagar för att få allt på plats. Stora maskinder ser till att underlaget fördelas ut jämnt över planen.

Det är Malmö stad som gör den här satsningen på ridsporten och ser till att ryttarna på Ponny-EM i augusti möts av nya fräscha banor.

- Det nya banunderlaget möter de krav som finns när man ska anordna nationella och internationella tävlingar. Med tanke på den fina ridbaneanläggningen vi har på Ribersborg så är det klart att vi ska hålla en hög standard och där spelar underlaget en betydande roll, säger Erland Weerasinghe, enhetschef på Malmö stads gatukontor.

Malmö har under snart 15 år arrangerat tävlingar och mästerskap inom ridsport på Ribersborg, bland annat var Malmö och Ribersborg värd för succéarrangemanget EM i fältävlan 2013, och här har hållts flera världscupfinaler.

- Vi finns på kartan internationellt vilket är roligt och en medveten strategi. Med det stora hästintresse som finns i regionen känns det naturligt att det finns en arena för sporten på en fin plats centralt och lättåtkomligt i staden, fortsätter Erland Weerasinghe.

Förberedelserna för Ponny-EM är i full gång i Malmöbornas vardagsrum utomhus, naturområdet Ribersborg.

Stefan Lindstrand är area manager och ansvarig för de praktiska delarna kring arrangemanget. Han har varit med i organisationen kring tävlingarna på Ribersborg i många år.

- Det är alltid roligt att samarbeta med Malmö stad, säger han. De satsar rejält på ridsporten och vi har ett väldigt gott samarbete.

Första veckan i augusti kommer Europas bästa ponnyryttare till Malmö och Ribersborg. Då ska EM i hoppning, dressyr och fälttävlan för ponny avgöras.

- Det är en ära att få arrangera ett Ponny-EM, och framför allt på en så vacker plats som Ribersborg. Det är jätteroligt att få göra det här tillsammans med Malmö, säger Andrea Barth, verksamhetschef sport/tävling på Svenska Ridsportförbundet.

Det är fritt inträde till Ponny-EM och Malmö stad, Svenska Ridsportförbundet och organisationskommittén hoppas att många, både Malmöbor och andra besökare, ska hitta till Ribersborg och Ponny-EM.

- Det är här vi ser framtidens stjärnor, nästa Malin Baryard Johnsson eller Bertram Allen, säger Andrea Barth.

Birgitta Hjertberg, Malmö stad, 0709-34 14 11
Lotta Amnestål, Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35