Inför VM i Rom: Simtruppen kompletteras

Igår avslutades SM i simning i Linköping. Under tävlingarna sattes tio svenska rekord och 28 juniorrekord.
- De fina SM-tävlingarna har gett råg i ryggen inför VM i Rom. Sarah Sjöströms och Therese Alshammars framfart på 100 meter fjärilsim öppnar upp för spännande lagkappsfunderingar, säger förbundskapten Thomas Jansson.

Under pågående SM förlängde internationella simförbundet FINA anmälningstiden för VM i Rom till den 3 juli. FINA:s reglemente säger att anmälan ska vara inne 30 dagar för VM börjar. Beslutet var förvånande, men med denna möjlighet öppnade sig vägen för att ge Martina Granström en VM-biljett för sitt imponerande lopp på 200 m fjärilsim under SM
- Beslutet var inte enkelt eftersom det också gäller att Martina får rättvisa möjligheter att ladda om och förbereda sig för en VM-start, kommenterar Thomas Jansson.

VM i Rom pågår mellan den 17 juli och 2 augusti. Sverige deltar med såväl simhoppare som simmare. En mediegudie kommer inom kort att finnas tillgänglig på Svenska Simförbundets hemsida: www.simforbundet.se

Media inbjuds till öppen träning inför VM
Den 12 juli tränar ett nästintill komplett VM-lag i Eriksdalsbadet i Stockholm. Media inbjuds till träningen, som startar klockan 16.00.
Ingen anmälan behövs.

De som saknas är: Joline Höstman, som tränar på hög höjd i Sierra Nevada, Sarah Sjöström, som tävlar i EJM i Prag och Rebecca Ejdervik, som tävlar i Universiaden i Belgrad.

Frågor besvaras av Thomas Jansson, tel 0706-62 22 22.

Kontaktpersoner för media under VM i Rom
René Tour, tel 070-4400549, e-post: rene.tour@capio.se
Thomas Jansson, förbundskapten, tel 0706-62 22 22, e-post:
thomas.jansson@finshyttankga.se

SSF:s rapportering från VM
Svenska Simförbundets rapportering från VM i simhopp och simning sker på SSF:s Mästerskapssida: www.simforbundet.se/masterskap/2009/start.htm
Löpande information finns också på SSF:s hemsida: www.simforbundet.se

Marie Louise Bergh, kommunikationschef, Svenska Simförbundet
Tel 08-627 46 43, 070-542 12 89