Sven von Holst invald i LENs styrelse

Sven von Holst invald i LENs styrelse

Svenska Simförbundets ordförande Sven von Holst blev under Europeiska Simförbundets kongress i Lissabon invald som vice ordförande i det Europeiska Simförbundet (LEN). Till ny ordförande valdes Paolo Barelli från Italien.

LEN har 51 medlemsländer och ansvarar bland annat för att utbilda och informera om simidrotterna, upprätta regelverk och organisera och fördela simidrottsarrangemang inom Europa.

Inflytandet från Norden har nu ökat sedan norska simförbundets ordförande Per Rune Eknes också blivit invald i styrelsen. Ett uttalat mål från den nordiska gruppen är att arbeta för en större öppenhet, utveckling och professionalisering av verksamheten.

Dessutom blev Mathz Lindberg omvald som ledamot i hoppkommittén och Christer Magnusson som ledamot i den medicinska kommittén.

Läs mer om LEN här: http://www.len.eu/cms?about+history+foreword

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo och Konstsim och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 330 föreningar. Simning är en livslång idrott, där närmare en miljon svenskar motionssimmar regelbundet, med totalt över 30 miljoner besök i simanläggningar varje år. Allmän Simkunnighet är ett av de prioriterade områdena för Svenska Simförbundet.