Vem får representera Sverige vid Sim-EM i Herning den 12-15 december? Svaret får vi i slutet av denna vecka

Den 20-24 november avgörs svenska Mästerskapen i simning på Valhallabadet i Göteborg. Totalt 420 simmare från 80 klubbar kommer att göra sammanlagt över 1200 starter för att göra upp om SM-medaljerna under tävlingsdagarna. Hela den svenska simeliten kommer att vara samlad när kampen om EM-biljetterna görs upp.

Förhandsnominerade är
Louise Hansson 50, 100 fjärilsim
Michelle Coleman 100, 200 frisim, 50, 100 ryggsim
Magdalena Kuras 50 ryggsim
Stina Gardell 200, 400 medley
Joline Höstman 100, 200 bröstsim
Jennie Johansson 50, 100 bröstsim
Rebecca Ejdervik 50 bröstsim
Sarah Sjöström 50, 100, 200 frisim, 50, 100 fjärilsim
Simon Sjödin 200 medley
Johannes Skagius 50, 100 bröstsim

För kvalificering till EM gäller följande:
De snabbaste simmarna (utöver förhandsnominerade) som uppnår givna kvaltider på SM-finalen i Göteborg kommer att få åka med till EM. Varje nation får ställa upp med max fyra simmare per gren.

Den slutliga truppen kommer att presenteras på SM i Göteborg söndag 24 november efter finalpassets slut.

Läs mer om kvaltider och tävlingsprogram i den bifogade pdf:en

”-Det är första gången någonsin som vi har valt att använda oss av denna uttagningsprincipen, och jag ser framför mig att det leder till mycket spännande SM-tävlingar i Göteborg, då det är mer än SM-medaljer som står på spel under finalsimningarna, säger Sportchef Henrik Forsberg

”-Jag ser fram emot fina simningar i Göteborg, och ser framför mig en stor trupp med cirka 30 simmare som kommer att få fina erferenhet av internationellt tävlande på högsta nivå i Herning, säger förbundskapten Ulrika Sandmark.”

Följ SM-tävlingarna i Göteborg
Alla intresserade är välkomna att titta förbi Valhallabadet för att uppleva simtävlingar i världsklass. Hålltiderna för tävlingarna är följande:

Onsdag 20 november  Försök 09.30         Final 17.30
Torsdag 21 november   Försök 09.30        Final 17.30
Fredag 22 november  Försök 10.00           Final 18.00
Lördag 23 november   Försök 10.00          Final 18.00
Söndag 24 november  Försök 10.00          Final 17.00

Följ tävlingarna live, se startlistor och resultat på Livetiming här http://www.livetiming.se/?cid=1577

Följ tävlingarna, se resultat, kommentarer och bilder  på vår Mästerskapssida  http://www.masterskapssidan.se/2013/sm-jsm-25-m-20-24-nov-14575279

Mer om SM i Göteborg http://smjsm2013.vssf.nu/

Mer om EM i Herning http://www.herning2013.com/

Pressackreditering
Vi hälsar press välkomna till SM-tävlingarna. För pressackreditering, vänligen skicka följande uppgifter till kansli@vssf.nu märk i ämnesraden Press.

Namn (För- och efternamn), Funktion (Journalist/Fotograf), Arbetsgivare.

Information
För kontakt med simmare eller landslagsledning kontakta Kommunikationsansvarig Anna Hammar på tel 0709-300 247

För information kring resultat och uttagningar till EM i Herning, kontakta landslagskapten Ulrika Sandmark på tel 072-242 41 17

________________________________________________________________________________
Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 320 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Allmän simkunnighet är ett av de prioriterade områdena som Svenska Simförbundet arbetar med.