Det meriterade landslaget i freeski säsongen 2020/2021. Foto: Daniel Bernstål.

Dessa ingår i landslaget i freeski säsongen 2020/2021

Nu är det klart vilka som har tagit plats i den kommande säsongens landslag i freeski. Det är en spännande blandning av meriterade världsstjärnor och hungriga utmanare som kommer representera våra blågula färger i vinter.

Freeski har rönt allt större uppmärksamhet de senaste säsongerna, inte minst genom profilerna och världsstjärnorna Henrik Harlaut, Jesper Tjäder och Jennie-Lee Burmansson, som gör stora avtryck inom sporten.

– Det är fantastiskt att Sverige, som är ett förhållandevis litet land, har nått så stora framgångar inom freeski. Vi har flera åkare som har befäst sin plats i världseliten samtidigt som våra yngre åkare levererar toppresultat på Europacupen och vid internationella ungdomsmästerskap. Nu hoppas jag bara på att tävlingssäsongen kan genomföras enligt schemat så att vi kan följa våra åkares framfart, säger Stefan Karlsson, sportchef snowboard och freeski.

Här följer namnen på de sju åkare som är uttagna i freeski-landslaget säsongen 2020/2021, kompletterat med förbundskapten Niklas Erikssons kommentarer.

A-laget

Jesper Tjäder, Östersund freestyle

– Efter en otrolig tävlingssäsong med flera pallplatser i världscupen, både i big air och slopestyle, ser vi fram emot att se den alltid positiva och glada ÖFS-åkaren Jesper Tjäder tävla för Sverige i världscupen 20/21.

Jennie-Lee Burmansson, Sälens IF

– Efter att ha kämpat sig igenom en lång rehabilitering är Jennie-Lee äntligen tillbaka för fullt i landslaget. Hon rivstartade genom att ta sig till final i den första världscuptävlingen hon deltog i efter skadeuppehållet. Därefter åkte hon till ungdoms- OS i Lausanne och plockade hem två OS-brons! Så det ska verkligen bli spännande att följa Jennie-Lee denna säsong.

Henrik Harlaut, Åre SLK

– Säsongen 19/20 blev Henrik historisk som skidåkare med flest X-games-medaljer genom tiderna med sina sju guld och fem silver. Henrik är verkligen en profil och en energifylld person som får hela laget att lyfta sig med sin positiva attityd. Om freeskilaget skulle ha haft en lagkapten så hade Henrik burit den armbindeln.

Oliwer Magnusson, Östersunds Freestyle

– Oliwer utmanar sig dagligen för att bli bättre än vad han redan är. Han har utvecklas och tränat på utmanade kombinationer på rails såväl som i luften med grabar. Oliwer har en lång och ljus karriär framför sig och är en självklar åkare i det svenska landslaget.

Oscar Wester, Freestyleskidåkares förening

– Säsongen 19/20 blev en verklig läroresa för Oscar. Han lade stort fokus på träning, fokusering och återhämtning. Något som verkligen gav resultat både i fystester och åkning. Han utvecklade under förgående säsong sitt tävlande, både mentalt och åkmässigt, något han visade upp på världscuptävlingen i Destne, som visade sig bli den sista tävlingen för säsongen. Det ska bli otrolig roligt att följa Oscar under säsongen med den mentala styrkan och de tricks han besitter nu!

Hugo Burvall, Sundsvalls slalomklubb

– Hugo kom tillbaka rekordsnabbt efter sin knäskada. Men precis när det var dags för Hugo att göra tävlingsdebut kom coronapandemin till Sverige och tävlingssäsongen ställdes in. Han har dock inte legat på latsidan efter det. Tvärtom har han åkt mycket skidor och är nu tillbaka i den nivå han hade innan skadan. Till dig säger vi på förbundet: bra jobbat och välkommen tillbaka Hugo!

Emil Granbom, Falu Snowpark

– Emil har gjort en riktigt resa. Som vinnare av Europacupen denna säsong har Emil på egen hand säkrat en personlig startplats i den kommande säsongens världscup. Därmed har han även fått en plats i A-landslaget. Emil dominerade Europacupen hela säsongen och med självförtroendet som detta gett i ryggen tror vi att Emil blir en farlig motståndare under vinterns världscuptävlingar.

Det finns även ett gäng hungriga åkare i Utmanarlaget som jagar en plats i A-landslaget. Här hittar vi:

Utmanarlag
Isak Davidsson, Bjursås IK Alpin