Längd: Boden ger klartecken för Intersport Cup

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 10:30 CET

Efter heroiska ansträngningar med spårläggningen gav Bodenalliansen på onsdagen klartecken för att genomföra första deltävlingen av Intersport Cup kommande lördag och söndag.

- Eftersom skidstadion i Pagla förfogar över en asfalterad slinga på knappt tre km får vi godtagbart underlag med hjälp av den natur- och kanonsnö som sparats från den kalla period vi hade för några veckor sedan, berättar tävlingsledaren Göran Honkamaa. Att det dessutom signalerats något kyligare väderlek under de närmaste dagarna hjälpte oss i vårt beslut.
Ännu i början av veckan lutade det åt att Gällivare skulle ta över arrangemanget. Men tack vare alla frivilliga krafter från mer än hundra funktionärer plus kommunen och företag som sponsrade med lastbilar och traktorer ser det ut att bli fullt godkända förhållanden.

BRA STARTFÄLT

Från skidförbundets första träningsgrupp är Jörgen Brink, Thobias Fredriksson, Marcus Hellner och Charlotte Kalla anmälda till Boden. Dessutom bland annat överraskningarna från världscupen i Kuusamo, Emil Jönsson och Martin Larsson. Liksom den kinesiska landslagstruppen med duktiga Li Hongxue i spetsen.
Delar av A-landslaget åker till höghöjdsläger i Italien, medan andra förbereder sig i Bruksvallarna för att fredagen därpå, den 8 december, åka sprint i världscupen i Aosta och på söndagen distanslopp i Cogne.
I Boden står distanslopp på lördagens program, sprint på söndagens. Klassisk teknik gäller båda dagarna.

Förra året segrade Rikard Andreasson i distanscupen. Han visade god form när världscupen arrangerades i Gällivare. Fredrik Persson var tvåa i distans- och vann sprintcupen förra vintern. Nu gör han traditionell säsongsdebut.
En nyhet i årets svenska cuptävlande är att distans och längd är sammanslagna till en gemensam cup. De tre bästa resultaten per gren räknas i den totala sammanställningen.

Fjolårsvinnarna
Slutresultat i 2005-2006 års seniorcuper:
Intersport Cup herrar: 1) Rikard Andreasson, Mora 130 poäng, 2) Fredrik Persson, Åsarna 125, 3) Håkan Löfström, Falun-Borlänge 99.
Damer: 1) Maria Rydqvist, Östersund 134, 2) Sara Lindborg, do 126, 3) Kina Swidén, Piteå 119.
Folksam Sprintcup herrar: 1) Fredrik Persson, Åsarna 89, 2) Marcus Hellner, Gällivare 83, 3) Emil Jönsson, Årsunda 82.
Damer: 1) Ida Ingemarsdotter, Åsarna 98, 2) Susanne Nyström, Piteå 98, 3) Ingrid Vikman, Östersund 89.

Programmet
Så här ser vinterns totala program för Intersport Cup ut:
2/12 Boden 15/10 km (K)
3/12 Boden sprint (K)
3/2 Filipstad 30/15 km (F)
4/2 Filipstad sprint (F)
25/2 Borlänge sprint (K)
10/3 Åsarna 15/10 km (F)
11/3 Åsarna sprint (F)
30/3 Bruksvallarna sprint (F)
31/3 Bruksvallarna 50/30 km (F)
Eventuellt tillkommer ett distanslopp i slutet av februari.
Resultat från tävlingarna läggs ut på arrangörens hemsida:
www.bodensskidallians.com/intersport/
Vill du veta mer om tävlingarna i Boden, vänd dig till Göran Honkamaa, tel 070-696 84 00 eller Gunilla Steiner Back, Svenska Skidförbundet, tel 023-874 71.