Fotomontage: Lotte Jernberg, SSF

Puckel på SM-veckan

De sista puckeltävlingarna för säsongen närmar sig, och en av dem är där de svenska mästarna ska koras, SM i Bygdsiljum, i helgen.

SM är en väldigt prestigefylld tävling att vinna eftersom alla då får chansen att tävla mot varandra, oavsett om de under säsongen åker lokala-, nationella-, FIS-, Europacup- eller världscuptävlingar. Att få kalla sig svensk mästare under ett år slår ganska högt oavsett vilken nivå du tävlar på.

På lördag är det singeltävling och på söndag är det parallelltävling, och båda dagarna kommer svenska mästare koras i alla åldersklasser.

Ungdom innefattar åkare i åldrarna mellan 13 och 15 år, junior är 16 till 19 år, och senior är 19 till 30 år.

De åkare som är äldre än 30 får tävla i old-boys respektive old-girlds, men de tävlar bara i singelpuckel.

– I år är puckel-SM en del av SM-veckan i Skellefteå, vilket vi tycker är väldigt kul. Det är viktigt att belysa vår sport, och att kunna göra det tillsammans med andra sporter ger bara fördelar. Det ger oss dessutom sändningstid i SVT och på så sätt kan vi sprida vår freestyle spirit till övriga Sverige, säger Anders Olofsson, sportchef.

Du kan följa lördagens tävlingar i SVT med följande sändningstider:

13.10 – 14.10 - kval Junior + Elit, dam och herr
15.35 – 16.10 – final Junior + Elit, dam och herr

För er på plats ser dagsschemat ut som följer:

Lördag 24 mars
12.30 - Kval Ungdom, dam och herr