Britta Backlund, Rättviks SLK. Foto: Svenska Skidförbundet

Rättviks Britta Backlund siktar på VM-medalj

En åkare som verkligen ser fram emot VM i speedski är, ett av våra största medaljhopp, Britta Backlund från Rättviks SLK. Britta har fått en strålande start på världscupsäsongen och kommer till VM med tre segrar och en tredjeplats, vilket även betyder att hon just nu leder den totala världscupen.

– Jag har fått en kanonstart på denna säsong och det känns fantastiskt. Så jag kommer ge allt under VM. Men jag kommer ändå ta det lugnt för om man spänner sig så går det aldrig bra. Det gäller att hitta lugnet för att åka bra i speedski, säger Britta Backlund.

Efter gårdagens träning, som var den första i VM-backen, lyste Britta i kapp med solen. Träningsåken hade gått perfekt och hon tillhörde de som åkte allra snabbast under dagen.

– Det känns jättebra! Jag fick till två bra åk och båda kändes stabila, men å andra sidan är vi inte uppe i de hastigheter som vi kommer åka i finalen. Men jag ser inte att det kommer bli något problem då heller, säger Britta som lyser av självförtroende och som till och med var snabbare än de flesta herråkarna i världen.

– Det må bara vara träning, men att slå de bästa i världen, är ändå prestigefullt!

Tummen upp efter träningsåken i VM-backen.

Det är inte första gången som Britta är i Vars och tävlar, detta blir den sjunde tävlingen i den speciella backe där de flesta världsrekord har slagits de senaste åren. Men på grund av snöbrist kommer det inte gå att starta högst upp.

– Backen är jättefin men det är synd att det är så lite snö. Jag hade gärna startat högre upp och haft chansen att komma upp i riktigt höga hastigheter. Ju längre en bana är desto starkare är jag.

I och med ledningen i den totala världscupen kommer Britta till VM som stor medaljfavorit, något som kan kännas som en press för vissa åkare, men inte för Britta.

Britta under världscuppremiären i finska Salla, där hon vann dubbelt.

– Visst känner jag att jag har andras blickar på mig. Men när det går så bra så känns det ju bara roligt, det betyder ju att jag gör något bra. Dessutom är det nog värre press för Valentina Greggio som har varit så överlägsen de senaste åren, säger Britta.

Hon har 14 pallplatser i världscupen, ett guld från junior-VM men saknar en VM-medalj från ett seniormästerskap i S1. Under det senaste VM:et, som gick på hemmaplan i Idre. blev hon fyra. Nu siktar hon högre.

Förbundskapten Daniel Andersson om varför Britta är så bra:

– Hon står väldigt stabilt på skidorna och har en bra position som inte släpper in någon luft. En position som hon dessutom orkar och kan hålla genom hela åket. Dessutom börjar hon få rutin på att köra i högre hastigheter S1-klassen. Allt detta sammantaget har visat sig ge resultat denna säsong.