Världscup för landslaget i Freeskiing i Mammoth Mtn CA.

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2017 17:04 CET

Emma Dahlström från Torsby vann sitt kvalheat i Slopestylevärldscupen i Mammoth Mountain, CA Bild Patric Nyberg/SSF

Världscup för Freeskilandslaget i Mammoth Mtn CA.

Det är en fulltalig svensk trupp som för tillfället befinner sig i Mammoth Mtn för att tävla i den tredje deltävlingen i slopestylevärldscupen för säsongen.

Inte mindre än sju svenska åkare ställer upp i helgens tävling

Emma Dahlström, Jesper Tjäder och Henrik Harlaut ansluter efter en intensiv föregående vecka med tävlingar i X-Games.

Emma Dahlström visar på en stigande formkurva då hon redan under onsdagen vann sitt kvalheat med en imponerande poäng av 91,66. Dahlström som inte riktigt fick till sin åkning hundraprocentigt i X-Games är revanschsugen och räknas nu till en av favoriterna i lördagens final.

Oscar Wester gör sin andra tävling efter en korsbandsskada och har visat att han är tillbaka med en åttondeplats redan i sin första världscuptävling efter nästan ett års uppehåll.

Emil Granbom, Oliwer Magnusson och Niklas Larsson Zakrisson till hör alla tre till utmanarlaget och har med gedigna insatser i både Big Air och slopestylevärldscupen visat att de verkligen är att räkna med i årets tävlingar.

Herrarnas kval blev under torsdagen inställt på grund av hårt väder och kommer i stället köras under lördagen.

Freeski världscupen i Slopestyle Mammoth Mtn, CA. USA

Svenska deltagare

Emma Dahlström Hovfjället ski & board club

Henrik Harlaut Åre SLK

Jesper Tjäder ÖFS

Oscar Wester Freestyskidåkares förening

Oliwer Magnusson ÖFS

Emil Granbom Falu ik alpin- Falu Snowpark

Niklas Larsson- Zakrisson Åre SLK

Kontakt på plats förbundskapten Patric Nyberg +1 720 9994429 tidsskillnad -9h

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 400 föreningar. Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor. Svenska Skidförbundets vision är: Bäst i världen – alla på snö.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Vattenfall