Skoljoggande barn gav över en miljon till Barncancerfonden

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2011 12:15 CET

Barncancerfondens generalsekreterare Olle Björk fick i veckan ta emot en check från Skolidrottsförbundet med den frivilliga ”springslant” som samlas in av föräldrar och barn i samband med Skoljoggen. Och mer väntas, eftersom gåvorna fortfarande tickar in. I och med det står det klart att fjolårets resultat på 1 110 600 kronor överträffats.

- Vi är mycket stolta över det engagemang som Skoljoggen skapar hos deltagarna, allt från knattarna på förskolan till tonåringarna på gymnasiet. Jag vill passa på att tacka för denna värdefulla gåva. Den bidrar inte bara till kampen mot barncancer utan hjälper också till att sätta fokus på en viktig fråga ute i skolorna, sägerOlle Björk, generalsekreterare på Barncancerfonden.

I år har närmare 489 000 barn och ungdomar deltagit från totalt 2 442 skolor vilket också det är en ökning jämfört med förra året. Varje år deltar alltså närmare en halv miljon unga i Skoljoggen och samlar samtidigt in en slant till en förmånstagare, som de senaste fem åren varit Barncancerfonden.

Nu står det klart att årets ”Skoljoggen” överträffat förra årets succé: Hittills har mer än 1 111 270 kronor samlats in till Barncancerfonden av närmare en halv miljon deltagare. Skoljoggen håller därmed kvar ställningen som Sveriges största motionslopp för barn och ungdomar.

- Det känns förstås jättebra att vi kan kombinera fysisk aktivitet med att samla in pengar till goda ändamål, säger Skolidrottsförbundets generalsekreterare Pär Ånell, som överlämnade checken.

Springslanten innebär också extra resurser för Skolidrottsförbundet att utveckla sitt arbete med att hålla friska barn friska. Skolidrottsföreningar runt om i Sverige gör att barn och unga motionerar mer än de annars skulle ha gjort. Den dryga halvmiljon kronor som förbundet får av springslanten går till att stärka det viktiga arbete som görs av barn och unga för barn och unga i förbundets föreningar samt till att utveckla Skoljoggen och breddsatsningen Hälsoresan som uppmuntrar skolklasser till en hälsosam livsstil året om.

För mer information, kontakta gärna:
Johan Sandler, informationskonsulent, Svenska Skolidrottsförbundet,
tfn: 08-699 65 09, e-post: johan.sandler@skolidrott.se

Johanna Perwe, presskontakt, Barncancerfonden
tfn: 08-584 209 35, e-post: johanna.perwe@barncancerfonden.se

Om Skolidrottsförbundet
Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för Sveriges skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. Skolidrottsföreningen är barn och ungdomars egen förening. Här idrottar de på sina egna villkor i anslutning till skoldagen. Tanken med en skol-IF är att ge alla barn och ungdomar möjlighet till en enkel, rolig och billig fysisk aktivitet. Föreningens grund är eftermiddagsaktiviteter och återkommande tävlingar där alla kan vara med. 1300 föreningar är anslutna till Skolidrottsförbundet.

Om Barncancerfonden
Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer. Tre av fyra överlever. Vår vision är en värld där barncancer inte är något att oroa sig för. En värld där alla barn som insjuknar i cancer blir friska. Med gåvor från privatpersoner och företag finansierar Barncancerfonden cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål.

Kommentarer (0)

Kommentera