Skoljoggen manifesterar för mer rörelse

Skoljoggen är en manifestation för rörelse och löpning. I 35 år har skolor i hela Sverige deltagit i Skolidrottsförbundets arrangemang och joggat, gått, hoppat, rullat och dansat Skoljoggen. Omkring 1400 skolor deltar i år och uppemot en halv miljon barn och unga rör på sig tillsammans. 13 september är huvuddagen för årets Skoljoggenarrangemang.

-Barn och unga behöver röra på sig mer. Frågan är högaktuell. Med hjälp av Skoljoggen kan skolor inspirera och engagera och göra fysisk aktivitet till något fantastiskt. Det finns massor av fina exempel på det, säger Åsa Berg projektledare för Skoljoggen på Skolidrottsförbundet.

Skoljoggen arrangeras lokalt av varje enskild skola och kan se ut på många olika sätt. Det viktiga är att barn och unga rör på sig på ett lekfullt och kravlöst sätt. På några platser i Sverige arrangeras större samlingar kring Skoljoggen där flera skolor samverkar och gör evenemanget extra stort. På Malmö stadion, vid Skatås motionsområde i Göteborg och i Rålambshovsparken i Stockholm arrangeras sådana större Skoljoggen och där kommer också Clowner utan Gränser att delta med artister.

I samband med Skoljoggen kan de som vill delta i en insamling som kallas Springslanten. I år är första året som pengarna går till Clowner utan Gränser. Pengarna går första året 2017 till organisationens arbete för barn på flykt från Syrien. Clowner utan Gränser har sedan flera år tillbaka arbetat med och för barn på flykt från Syrien i både landets grannländer, Grekland och i Sverige. Genom att möta dessa barn med skratt och lek kan hopp om framtiden skapas. Alla som är med och engagerar sig i Springslanten och samlar in pengar är på så vis med och ser till att dessa barn får vara barn igen.

-Att vara förmånstagare till Springslanten är något Clowner utan Gränser är stolta över. De insamlade pengarna är oerhört värdefulla och kommer hjälpa oss ta skrattet dit det behövs som allra mest. Det är också så fantastiskt att se hur barn i Sverige engagerar sig för barn på flykt i världen. Det ger mig hopp om framtiden! säger Louise Frisk, generalsekreterare för Clowner utan Gränser.

Kontakt Skolidrottsförbundet
Skoljoggenansvarig Åsa Berg, asa.berg@skolidrott.se, 08-699 65 06
Kommunikationsansvarig: Johan Sandler, johan.sandler@skolidrott.se, 08 699 65 09

Kontakt Clowner utan Gränser