SOS Barnbyar ny förmånstagare av Skoljoggens Springslant

Barn hjälper barn när skolelever över hela landet varje höst springer Skoljoggen och samtidigt frivilligt samlar in pengar till välgörande ändamål. SOS Barnbyar är ny förmånstagare av den så kallade Springslanten som samlas in av Skolidrottsförbundet i samband med Skoljoggen.

- Vi är mycket glada över att samarbeta med SOS Barnbyar. De gör ett fantastiskt jobb för utsatta barn i världen och det känns bra att få bidra till det arbetet. Vi tror att barn i Sverige bryr sig om barn i andra delar av världen. Och i det här samarbetet kan de svenska barnen verkligen följa vart deras Springslant tar vägen, säger Pär Ånell, Skolidrottsförbundets generalsekreterare.

Skoljoggen är landets största motionslopp för barn och ungdomar och arrangeras av Skolidrottsförbundet. 2012 arrangeras Skoljoggen för 30:e gången.

Varje år deltar nära en halv miljon unga i Skoljoggen ute i skolorna. Samtidigt samlas en frivillig Springslant in bland deltagande barn, skolpersonal och föräldrar. Pengarna samlas in av Skolidrottsförbundet och tillfaller en förmånstagare i form av en välgörenhetsorganisation. En del går också till Skolidrottsförbundet för att i första hand täcka administrativa kostnader. Efter fem år med Barncancerfonden som förmånstagare är det nu klart att SOS Barnbyar blir förmånstagare de kommande fem åren. Både Skolidrottsförbundet och SOS Barnbyar är medlemmar i Frivilligorganisationernas insamlingsråd.

- Det ska bli väldigt roligt att få engagera barn och föräldrar över hela Sverige i vårt arbete genom Skoljoggen, säger Anna Ryott, generalsekreterare SOS Barnbyar. Det kommer att bidra till att ge utsatta och fattiga barn i Centralafrikanska republiken en tryggare framtid.

Överskottet från insamlingen av Springslanten går till barnbyn Bouar i Centralafrikanska republiken. Byn, som är byggd till Astrid Lindgrens minne, har plats för 120 föräldralösa och övergivna barn. Där finns också medicinsk klinik, skola och socialt center som är öppna för barn och familjer både från barnbyn och från dess omgivningar. Exempel på vad pengarna räcker till åt barnen i Centralafrikanska republiken: ett par skor kostar cirka 120 kronor, en skolväska cirka 130 kronor, en skoluniform 105 kronor.

Om SOS Barnbyar
SOS Barnbyar är en politiskt och religiöst obunden organisation som i över 60 år har gett föräldralösa och övergivna barn ett nytt hem och en ny familj. I dag driver organisationen mer än 500 barnbyar i 133 länder och arbetar även med att stärka utsatta familjer så att barn inte ska bli föräldralösa eller överges.
www.sos-barnbyar.se

För mer information, kontakta gärna:
Pär Ånell, generalsekreterare Svenska Skolidrottsförbundet, tfn: 08-699 65 01, par.anell@skolidrott.se
Joanna Bong Lindström, vik. informationskonsulent Svenska Skolidrottsförbundet, tfn: 08-699 65 03, joanna.lindstrom@skolidrott.se

Ann-Christine Berg, pressekreterare SOS Barnbyar, mob: 0734-44 25 53, ann-christine.berg@sos-barnbyar.se

• springslant

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för 1 300 skolidrottsföreningar med 200 000 medlemmar. Organisationens grundidé är att få barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva och ha roligt under skoltiden utanför lektionstid. Genom intressanta och spännande aktiviteter lägger de grunden till god hälsa och sunda vanor. Speciellt utformade utbildningar ges över hela landet som fostrar framtidens ledare. Förbundets största, årliga arrangemang är Skoljoggen som lockar en halv miljon barn att springa och ha kul under en dag på hösten.